Beïnvloeden is dezelfde taal spreken: Hoe spreekt u dezelfde taal als uw opdrachtgever?

Als financial bent u onmisbaar in de organisatie, want u beschikt over zeer belangrijke beleids- en stuurinformatie. Op basis van uw analyses en adviezen, worden wezenlijke besluiten genomen. Daarom zorgt u ervoor dat alle financiële informatie 100% waterdicht is, toch? Dat is ook uw talent. Het controleren van feiten is een essentiële kwaliteit in uw werk. Toch ervaart u in de communicatie met interne opdrachtgevers en collega’s misschien wel eens dat u een andere taal spreekt dan zij. Bestuurders kijken vaak op hoog abstractieniveau naar de cijfers. U als financial bekijkt het op laag abstractieniveau, namelijk tot in de details.

Eén van mijn cursisten, Johan, vertelde mij dat hij een week lang hard had gewerkt aan een winstanalyse van de afgelopen 2 jaar, want van zijn leidinggevende had hij begrepen dat ‘de directie’ een overzicht wilde hebben. Johan ging dit tot in detail met veel verve presenteren aan de commercieel directeur. Toen bleek dat de commercieel directeur op dat moment niet zat te wachten op deze winstanalyse, maar hij wilde meer informatie met het doel om de gehele inkoopstrategie van het bedrijf bij te stellen. Misschien was de opdracht niet helder geformuleerd… Of spraken ze allebei een andere taal?

Stem uw abstractieniveau af op uw opdrachtgever

Het komt vaak voor dat het einddoel van de financial, het subdoel is van de bestuurder of directie. Dan komt het erop neer dat u Nederlands spreekt, en uw directie spreekt Chinees. Dat kan vervelend zijn, dus de vraag is: hoe kunt u ook Chinees leren, de zelfde taal spreken als uw directie? Door te schakelen van laag abstractieniveau naar hoog abstractieniveau. Met andere woorden: door het taalgebruik en abstractieniveau van de ander te volgen en over te nemen.

Bijvoorbeeld:

Van uw leidinggevende krijgt u de opdracht om voor een bepaalde datum een financiële analyse op te leveren (anders dan de gebruikelijke maandelijkse analyses). In plaats van direct de cijfers in te duiken en aan de slag te gaan, kunt u eerst de volgende vragen stellen:

  • Met welke bedoeling wilt u deze financiële analyse ontvangen?
  • Wat wilt u (of het bedrijf) uiteindelijk bereiken (wat is het hogere doel, het plan, de strategie)?
  • Welke besluitvorming wordt op basis van deze informatie voorbereid?
  • Wat is in de analyse die ik ga maken, belangrijk voor u?

Door de antwoorden op deze vragen krijgt u helder wat de bedoeling is en weet u direct hoe u dit het beste kunt aanpakken en opleveren. In de organisatie bekijkt en analyseert iedereen informatie vanuit een andere invalshoek; de een vanuit het juridische, de ander vanuit strategie, de volgende vanuit commercie en de directie vanuit een totaalvisie.

Training: Effectief beïnvloeden voor financials

Tijdens de 2-daagse training ‘Effectief beïnvloeden voor financials’ besteed ik veel aandacht aan het ontstaan van ruis in communicatie en wat u concreet kunt doen om dat op te heffen.

Ook leert u wat u kunt doen om collega’s mee te nemen in uw plannen, hoe u nog beter de aandacht kunt vasthouden en hoe u kunt communiceren en omgaan met verschillende gedragsstijlen. Het effectief, snel en krachtig beïnvloeden en anderen enthousiast meenemen in uw plannen en beleid, is namelijk essentieel.

Meer weten?

Training Effectief beïnvloeden voor financials

Tijdens deze training leert u wat de oorzaak is van onbegrip, weerstand en onduidelijke communicatie, wat uw persoonlijke valkuilen zijn met betrekking tot het overbrengen van de gewenste boodschap en flexibeler communiceren. Ingrid Smit is docent op de training Effectief beïnvloeden voor financials.

Over ingridsmit

Ingrid Smit, Trainer communicatie- en managementvaardigheden, Art 2 advance en tevens docent op de training Effectief beïnvloeden voor financials.

Bekijk ook

Alle vormen van betalen geregeld op één plek

De manier waarop we betalen verandert continu. Op dit moment zijn twee op de tien …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *