Effectief Beïnvloeden: Hoe optimaliseer je je persoonlijke impact

” Naast inhoudelijke kennis van zaken, zullen relationele vaardigheden belangrijk zijn, waaronder de kunst van het luisteren en het afstemmen.” – Anna de Boer

Met een goede eerste indruk, charme, zelfverzekerdheid en een ego van hier tot Tokio kom je behoorlijk ver. In ieder geval op korte termijn en bij mensen die tegen je op kijken en graag in je kielzog mee bewegen en/of een graantje mee willen pikken. Op lange termijn en met mensen om je heen die gelijkwaardig zijn, of zelfs invloedrijker of machtiger dan jijzelf, is er meer nodig. Naast inhoudelijke kennis van zaken, zullen relationele vaardigheden belangrijk zijn, waaronder de kunst van het luisteren en het afstemmen. En zijn eigenschappen zoals integriteit, geloofwaardigheid en overtuigingskracht doorslaggevend. En dat heeft weer te maken met congruentie tussen je verbale en non-verbale gedrag, ofwel draag je uit wat je zegt en zeg je wat je uitstraalt en doet.

Kortom, het is een bijna alchemische mix van eerste indruk, stevig in je schoenen staan, solide overkomen, en toch voldoende en flexibel kunnen meebewegen als dat nodig is, bijvoorbeeld als je weerstand bij je gesprekspartner bespeurt. Het goede nieuws is dat je meestal al wel over een aantal van deze eigenschappen beschikt. Het andere goede nieuws is dat je deze eigenschappen kunt verbeteren en optimaliseren naarmate je er bewuster van bent en je ze strategischer inzet. Effectief beïnvloeden begint dus bij zelfkennis.

 ‘Impact’ toets

1. Eerste indruk Hoe scoor je hierop:
Wordt bepaald door je kleding, je
manier van bewegen, je handdruk,
je oogopslag, je oogcontact, je manier
van praten (articulatie, duidelijkheid).
Weet niet – matig – goed – prima

2. Mate van zelfvertrouwen
Weet niet – matig – goed – prima

3. Inhoudelijke kennis
Weet niet – matig – goed – prima

4. Relationele vaardigheden Zoals aandachtig en goed luisteren,
afstemmen op de ander, charme, humor
Weet niet – matig – goed – prima

5. Flexibiliteit
Weet niet – matig – goed – prima

6. Betrouwbaarheid en integriteit
Weet niet – matig – goed – prima

7. Dynamisch èn doelgericht optreden
Weet niet – matig – goed – prima

8. Overtuigingskracht en congruentie
Weet niet – matig – goed – prima

Het zal duidelijk zijn dat er iets te leren valt op die onderdelen waarop je ‘weet het niet’ of ‘matig’ hebt gescoord. Zorg dat je weet hoe je overkomt en zorg dat je ‘goed’ of ‘zeer goed’ bent of wordt. Dat maakt het verschil als je invloed wilt uitoefenen. Zelfkennis, en constant de zaag scherp houden, daarmee zal jouw impact groeien en optimaal kunnen worden. Als eerste stap zou je je zelfbeeld kunnen toetsen door feedback te vragen aan iemand die jou goed kent, en die jouw manier van optreden naar klanten en collega´s kent.

De cursus Verkorte Business Controllersopleiding geeft je inzicht in je eigen optreden, je voorkeursgedrag, je sterkten en je zwakten. Èn je krijgt handvatten aangereikt om je steviger op te stellen in combinatie met relationeel meesterschap plús een strategie om deze eigenschappen goed getimed in te zetten.
Anna de Boer, mede-oprichter van de associatie Effective Change Consultants waarvan zij nu eigenaar/directeur is, is een van de docenten van de opleiding.

Business Controllersopleiding 2016

Business Controllers opleidingIs uw rol ook aan het verschuiven naar business partner? Of heeft u de ambitie om zich het komende jaar te richten op deze rol? Dan is deze opleiding precies wat u nodig heeft. De Business Controllersopleiding (start in april & oktober 2016) versterkt uw kennis en vaardigheden om als controller een echte business partner te worden.  Bekijk nu de website!

 

 

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Alle vormen van betalen geregeld op één plek

De manier waarop we betalen verandert continu. Op dit moment zijn twee op de tien …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *