Maak jaarrekeningen voor stakeholders interessant en relevant

Prof. Dr. Arjan Brouwer RAEen van de sprekers op het Seminar Jaarrekeningactualiteiten (Utrecht, 6 december) is Arjan Brouwer, hoogleraar Externe Verslaggeving aan de VU Amsterdam en partner bij PwC. Welke trends bespeurt hij en hoe bereiden we ons daar het beste op voor?

Bredere verslaglegging

Volgens Arjan Brouwer springen twee ontwikkelingen in het oog. “Ten eerste: jaarrekeningen worden breder, waarbij niet-financiële informatie steeds belangrijker wordt. Naast de financiële cijfers krijgt de niet-financiële informatie steeds meer ruimte. Denk aan paragrafen over klant- en werknemerstevredenheid, hoeveel het bedrijf investeert en R&D en wat dat oplevert, of hoe houdbaar het verdienmodel is.

Voor bedrijven die actief zijn in de retail en die te maken hebben met de verschuiving naar internet, is dat bijvoorbeeld een heel relevante vraag. En dat geldt ook voor bedrijven die gericht zijn op fossiele brandstoffen en die geconfronteerd worden met de opkomst en groeiende vraag naar duurzame energie. Of bedrijven die werken met zeldzame en steeds schaarser wordende metalen. Dat soort informatie is voor stakeholders natuurlijk heel belangrijk en mag dus niet ontbreken.”

Analoge jaarrekening wordt digitaal

Kortom: jaarrekeningen bieden steeds meer en steeds bredere informatie. Zoveel zelfs dat je als lezer haast door de bomen het bos niet meer zou zien. Brouwer: “Parallel aan deze ontwikkeling woedt een discussie over hoe je de informatie leesbaar en toegankelijk houdt. Moet je alles openbaren, of beperk je je tot de hoofdlijnen? En geven we nog altijd een boekje uit, of publiceren we de jaarrekening online, met links naar paragrafen die continu worden geactualiseerd?

Organisaties neigen steeds meer naar het laatste, omdat je online de informatie beter toegankelijk kunt maken voor de diverse stakeholders dan in een boekje, met alle informatie achter elkaar.”

Drie tips voor het maken van een goede jaarrekening

Een goede jaarrekening maken? Brouwer geeft drie tips:

  1. “Vervang de zogenaamde boilerplates – standaardteksten over het bedrijf of de bedrijfstak – door maatwerk. Een jaarrekening maak je voor je stakeholders en die willen weten hoe het met deze specifieke onderneming gaat. Die zitten niet te wachten op lange lappen met algemene tekst.”
  2. “Leg uit wat de meest kritische schattingen en oordelen zijn en wat de sensitiviteit is. Dat ben je tegenwoordig verplicht; daar is een nieuwe bepaling voor gekomen.”
  3. “Bied goede informatie over de continuïteit van de onderneming. Schets de kansen en bedreigingen, de gevolgen op de korte en de middellange termijn en hoe het bedrijf zich op deze ontwikkelingen voorbereidt.”

Handvatten

Een goede accountant helpt zijn klanten om jaarrekeningen te maken die voor stakeholders interessant en relevant zijn. Brouwer: “Dit seminar draagt daartoe de nodige handvatten aan.”

Seminar Jaarrekeningactualiteiten 2017

Word tijdens het Seminar Jaarrekeningactualiteiten 2017 in één dag volledig op de hoogte gebracht van frequente wijzigingen in inzichten, aanbevelingen en wet- en regelgeving ten aanzien van een juiste weergave van de jaarcijfers. Het Seminar staat bekend als interactief, biedt verdieping en geeft u vele praktische tips. Benieuwd naar het volledige programma? Bekijk de website:

Seminar Jaarrekeningactualiteiten 2017

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Is AI the boost for Personal Finance?

Geschreven door journalist Adri Odding First we have to ask ourselves what is AI for …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *