Voor welke uitdagingen staan marketeers in de financiële sector??

Wij vroegen het Joris Groen, Psycholoog en interaction designer, in aanloop naar de opleiding Marketing in de Financiële sector.

Voor welke uitdagingen staan marketeers in de financiële sector en hoe verschilt dit van overige sectoren?

Het blinde vertrouwen in banken is voorgoed voorbij. Marketeers moeten meer werken aan het wekken van vertrouwen en dat vooral door transparant durven te communiceren.

Daarnaast zal de de shift naar online alleen maar doorzetten. Marketeers moeten persuasieve sales funnels inrichten, in plaats van louter inzetten op branding.

Welke kennis of eigenschappen moeten veel financiële marketeers zich (nog beter) meester maken?

“Onmisbaar voor marketeers is begrip van de psychologie van waarde en geld. Ons brein is totaal niet toegerust op het omgaan met geld en het rationeel inschatten van risico.

Prijspsychologie en behavioral economics zijn niet alleen razend interessante vakgebieden vol verbazingwekkende feiten, maar ook onmisbaar voor het snappen en sturen van beslisgedrag van de financiele consument.

Ze moeten vervolgens kijken naar online retailers in andere sectoren, die zijn vaak veel effectiever in het verleiden van de online consument. Een “agile” proces is daarbij onmisbaar.”

Hoe ziet volgens jou de rol van de financiële marketeer er over 5 jaar uit?

“Minder denken in traditionele kanalen (e-mail, display, above the line) maar focus op customer journeys, service design. Marketeers die collaborative buying en crowdfunding omarmen gaan succes hebben. Je ziet bijv. dat broodfondsen weer in opmars zijn.

Daarnaast ligt er een enorme kans voor partijen die complexe zaken simpel kunnen maken. Mensen willen meer in control zijn. In plaats van hun lot over te geven aan een tussenpersoon, omarmen ze de speler die begrijpelijke en misschien zelfs entertainende financiële producten op de markt brengt.”

Waar liggen kansen voor de aanbieders van financiële producten?

“Innovatie, vooral mbt het hierboven genoemde collaborative buying.

Daarnaast het benaderen van allerlei niche doelgroepen. Duurzaam/groen beleggen ligt voor de hand, maar het kan veel verder gaan, hypotheken voor zzp-ers, spaarproduct voor notoire spenders, beleggen voor facebook vriendenclubs.”

Waarom neemt het brein zulke onverstandige financiële beslissingen?

“Er zijn talloze experimenten gedaan waaruit blijkt dat mensen niet in staat zijn rationele beslissingen te nemen en risico systematisch verkeerd inschatten.

Over de oorzaken is niet veel bekend, er zijn wel theorieen. Bijvoorbeeld loss aversion: iets kwijtraken geeft meer verdriet in verhouding tot het plezier dat winnen oplevert. Een theorie is dat het evolutionair voordeliger was om je bestaande voorraad te verdedigen dan erop uit te trekken op zoek naar meer voedsel.

Een ander fenomeen: ons brein vooral ingericht om verschillen waar te nemen. Wanneer we onderhandelen over de aankoopprijs van een huis verlagen we onze prijs achteloos met 500 euro, terwijl we terugfietsen naar huis als we onze bonuskaart vergeten zijn.”

Wat zijn de meest voorkomende aannames omtrent het financiële koopproces?

  • Dat consumenten rationeel zijn -> het tegendeel is waar

  • Dat consumenten zich een reële voorstelling kunnen maken van hun situatie over 30 jaar -> niet waar

  • Dat consumentenrisico reëel kunnen inschatten->niet waar

  • Dat consumenten merktrouw zullen zijn -> niet waar, het switchgedrag zal alleen maar erger worden.

Meer van dit soort artikelen?

Meld u gratis aan voor onze financiële nieuwsbrief en ontvang regelmatig interessante content in uw mailbox.

Over Sophie van den Hoven

Bekijk ook

Alle vormen van betalen geregeld op één plek

De manier waarop we betalen verandert continu. Op dit moment zijn twee op de tien …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *