Home » Finance en Control » “Verzekeraars weten praktisch niets van hun klanten”

“Verzekeraars weten praktisch niets van hun klanten”

Dit stelt Jochem Davids, CEO van de Insurtech start-up InsureApp. Hij is 1 van de inspirerende sprekers die u aan het denken zal zetten op het congres Risk Forum voor Verzekeraars. In aanloop naar het congres zijn wij voor u met Davids in gesprek gegaan.

Wij legden Davids een aantal vragen voor waar hij openhartig op heeft geantwoord. Om te beginnen waren wij benieuwd hoe Davids nu eigenlijk op het idee is gekomen voor de allereerste lifestyle based verzekering? Want dat is wat hij stelt dat InsureApp is.

Kennis!

Davids: “Verzekeraars weten praktisch niets van hun klanten. Banken daarentegen weten alles van hun klanten. Gebaseerd op het betaalgedrag zijn banken perfect in staat om producten te personaliseren en op het juiste moment aan te bieden. Bij verzekeraars ontbreekt deze relatie. Juist om die reden zijn verzekeringsproducten gebaseerd op statistieken en groepen. Ze bieden nooit exact wat de klant zoekt en al helemaal niet gebaseerd op basis van real-time behoeftes. InsureApp biedt hiervoor de ultieme oplossing en dit is dan ook direct de basis voor ons platform geweest”.

De verzekerde in control

Gezien de niet altijd positieve media aandacht die verzekeraars en ook banken ontvangen wanneer zij gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van gedrag en data van hun klanten doen rijst direct de vraag waarom Davids denkt dat er behoefte is aan dit soort verzekeringen? “Consumenten eisen dat producten worden aangepast aan hun persoonlijke behoeften. Ze willen niet betalen voor wat ze niet gebruiken. Bij je inboedel verzekering betaal je ook voor je woonkamertafel en dat is overbodig. Je wil alleen je spullen verzekeren waar je echt om geeft en alleen op de momenten dat dat echt nodig is, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat.

Verder speelt transparantie een heel erg belangrijke rol. Wie weet er wat er door zijn verzekering wel en niet wordt gedekt? Je hebt toch geen idee waarvoor je eigenlijk betaald. Daarom wil je zelf de regie hebben over wat je wel en niet wilt verzekeren en voor hoelang” stelt hij. Via het InsureApp platform kan met een simpele swipe op ieder moment een aanpassing gedaan worden door de verzekerde. De consument is hierdoor zelf volledig in control.

Real time verzekeren

En wat maakt InsureApp nu zo vooruitstrevend in verzekeringen land? En doet InsureApp iets wezenlijk anders dan de gevestigde orde? Davids antwoord hierop is “dat het belangrijkste verschil is dat we verzekeringen real-time kunnen afstemmen op de lifestyle van de gebruiker. Dat betekend dat bijvoorbeeld een autoverzekering zich geheel aanpast aan jouw rijstijl. Zodoende betaal je dus niet mee voor de brokkenpiloten die meer schade rijden, maar krijg je korting als je een goede chauffeur bent. We zorgen er verder voor dat verzekeringen worden aangeboden op de momenten dat dat nodig is. Herkent InsureApp dat je bijna op vakantie gaat, dan helpen we je de reisverzekering herinneren en eventueel je lossen spullen zoals een camera. Die kan de verzekerde vervolgens weer met een simpele swipe activeren.”

Tesla, Google, Facebook, Apple

Met zoveel innovatieve gedachten waren we ten slotte natuurlijk ook benieuwd of Davids ons een kijkje kon geven in zijn glazen bol. Hoe denkt hij dat de verzekeringsmarkt veranderd is over een tijdspanne van 5 tot 10 jaar? Davids denkt dat er dan veel meer spelers actief zullen zijn die de markt flink opschudden. “De waardeketen van een verzekeraar wordt stap voor stap ontrafeld door nieuwe initiatieven die 10x sneller, beter en goedkoper zijn. De verzekeraars zullen zich daar op aan moeten passen. Met de huidige snelheid van opkomende insurtech startups houden ze dat niet bij. Partijen als Tesla, Google, Facebook en Apple zullen hier ook een flinke duit in het zakje doen. En dan hou ik de opkomst van de zelfrijdende auto nog buiten beschouwing.”

InsureApp

Nog wat informatie over de InsureApp. Heel kort gezegd, een SaaS platform waarmee zij claimen de ultieme fix aan te bieden voor customer engagement binnen de verzekeringsbranche. De interactie met de klant vindt alleen plaats als dit past binnen de lifestyle van de klant. Wil de klant zijn waardevolle producten verzekeren, dan is dat met één swipe geregeld. Wellicht heeft u al van hen gehoord want inmiddels hebben zij hun platform gelanceerd en zijn ze dus ‘los’! En dat InsureApp zover hoge ogen gooit wordt duidelijk als zij worden omschreven als een van ’s werelds 50 meest innovatieve Insurtech startups. Een van de finalisten van de FinTech Impact Award van NRC Live waren samen met onder andere Bunq. En InsureApp door diverse internationale partijen genomineerd is voor een Insurtech award, waaronder de Efma-Accenture award.

Congres Risk Forum voor Verzekeraars

Stel uw eigen programma samen

Kies de presentaties en ronde tafels die interessant voor u zijn binnen de In Depth programma stromen

  • Non Financial Risk
  • Innovation & Risk
  • Financial Risk
Bekijk het programma

Over euroforum

euroforum
Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Belastingparadijzen en rulings steeds meer onder druk

Henk Langendijk, hoogleraar Externe Verslaggeving aan de UvA en aan Nyenrode Business Universiteit, is vaste …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *