Wat is de impact van Big Data op onze samenleving?

Interview met Rob Wijhenke (Head of Data Innovation and Analytics ABN AMRO), over de toepassingsmogelijkheden van Big Data, de grens van toegang tot en toepassing van big data, en de vraag of organisaties ook iets kunnen met Small Data.

Zolang de klant of gebruiker het nut inziet en expliciet toestemming geeft en weet wat er met zijn data gebeurt kun je best ver gaan


Big Data verandert onze samenleving op meerdere vlakken. Steeds meer bedrijven hebben een Big Data strategie en als gevolg hiervan kan er geld worden verdiend door technologie bedrijven en consultants. Goed voor de economie dus. Maar wat het voor de gebruiker, klant of ontvanger betekent is nog niet altijd evident en zeker sector en toepassing afhankelijk. Bedrijven zien kansen en klanten vooral een schending van hun privacy. Big Data is disruptief, het verandert onze samenleving nog voordat we goed weten wat het ons kan brengen. Big Data in de automotive, bv het gebruiken van sensor data, is OK, Big Data en banken wordt, en niet onterecht, met argwaan bekeken. De digitale samenleving, alles en iedereen met elkaar verbonden betekent in potentie volledig inzicht in mensen, processen, producten. Hoe we hiermee moeten omgaan moeten we nog leren. Dat het veranderingen brengt, is is nu al zichtbaar.

Welke toepassingsmogelijkheden voor organisaties zijn er?

Voor mij draait Big Data analytics om het verkrijgen van inzicht dat zich uitstrekt over een zeer breed veld van mogelijkheden. Denk aan persoonlijke voorkeuren, gebruiker afhankelijke onderhoudsinterval van je auto of ketel. Het detecteren van fraude, optimaliseren van je (netwerk) infrastructuur. Nieuwe manieren van risicobeheer bijvoorbeeld social credit scoring, crowdfunding zoals seedmatch, voorspellen van je beste klant interactie. Er zijn ontelbare mogelijkheden.

Waar ligt de grens van toegang tot en toepassing van big data? Hoe ver kunnen we gaan?!

Laten we persoonlijke data beschouwen. Zolang de klant of gebruiker het nut inziet en expliciet toestemming geeft en weet wat er met zijn data gebeurt kun je best ver gaan. Zeker als er een gezamenlijk belang is.

Helaas is dat niet altijd duidelijk en opt in/out mogelijkheden zijn niet altijd transparant. En als ze al makkelijk te lezen zijn is het werkelijke doel er achter niet altijd helder. Facebook bijvoorbeeld verkoopt jouw data, alles wat je post valt onder intellectual property recht van Facebook. Je krijgt er natuurlijk een ‘gratis’ toepassing voor terug maar veel mensen realiseren zich niet wat de waarde van hun data is voor anderen en welke risico’s eventueel aan het (ongewenst) delen van data kleven.

Kunnen organisaties ook iets met Small Data?

Wikipedia: ‘Small data connects people with timely, meaningful insights (derived from big data and/or “local” sources), organized and packaged – often visually – to be accessible, understandable, and actionable for everyday tasks’. Small data wordt vaak geassocieerd met kleinere data sets. Als het gaat om het inzetten van interessante data bronnen praat ik niet in termen van big, small of smart data. Ik het heb het dan over ‘all data’. Want juist in combinaties van al dan niet ongebruikelijke datasets zit potentieel veel waarde.

Waar liggen de grootste kansen van Big Data voor de financiële sector?

Met de klant op zoek naar een win/win situaties . Technologische ontwikkeling maakt het steeds beter mogelijk om in te spelen op de vraag van de consument om individuele maatwerk oplossingen. Daar dienen bedrijven op in te spelen. We zien deze shift bijvoorbeeld al heel duidelijk ontstaan door bijvoorbeeld de 3D printer. Het wordt nu mogelijk om producten te maken specifiek zoals de gebruiker dat wenst. Dit gebeurt nu al steeds meer in de maakindustrie (je persoonlijke smartphone hoesje) en zal t.z.t. ook steeds meer gevraagd worden van andere sectoren.

Als we u op 1 maart 2020 weer tegenkomen, wat is er dan veranderd op het gebied van Big Data?

Vijf jaar in de toekomst kijken is met de huidige, enorme acceleratie van allerlei ontwikkelingen niet mogelijk. Data productie zal in ieder geval blijven toenemen en de techniek zal het steeds makkelijker maken om hier inzichten uit te halen. Met name machine en deep learning algoritmen maken het steeds gemakkelijker om waarde uit de groeiende berg ruis te halen. Ik denk dat we over 5 jaar moeten constateren dat er veel is veranderd maar wat precies, dat gaan we meemaken.


Big Data in de Financiële Sector

Big Data in verzekeringsland, wat is de relevantie voor de klant?Meer weten over de mogelijkheden die Big Data en Analytics voor uw kunnen bieden?
Bekijk dan de website van Big Data in de Financiële Sector.

Over martijn

Bekijk ook

Alle vormen van betalen geregeld op één plek

De manier waarop we betalen verandert continu. Op dit moment zijn twee op de tien …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *