Op woensdag 13 februari vond de 4e editie van het e-Identity congres plaats. Met meer dan 140 bezoekers was het een dag vol kennisuitwisseling en inspiratie. In deze blog lichten wij 5 thema’s uit die gedurende de dag regelmatig ter discussie stonden. De thema’s zijn bij de deelnemers van het congres getoetst doordat zij live konden meestemmen op een aantal stellingen.
Identiteitsfraude
Het congres werd geopend door Michiel van der Veen, CEO, European Association for Biometrics en dagvoorzitter van het e-Identity congres. Michiel begon met de vraag hoeveel van de aanwezigen de recente uitzending van Rambam over identiteitsfraude heeft gezien. Deze uitzending is volgens Michiel een must see voor iedereen die zich bezig houd met digitale identiteit management. In de uitzending laten de makers namelijk zien hoe eenvoudig het is om iemand zijn identiteit te ‘stelen’ en hier o.a. rekeningen mee te openen, een huurwoning op naam zetten en online aankopen doen.
In de live enquête is 26% het met de dagvoorzitter eens; zij vinden het waarborgen van privacy & veiligheid een van de belangrijkste zaken als het gaat om digitale identiteit.
Customer Experience
Gedurende de dag blijkt al snel dat beveiliging niet het enige thema is dat deelnemers belangrijk vinden. 24% van de aanwezigen vind Customer Experience en gemak het belangrijkst als het gaat om digitale identiteit management. Dit beaamt ook KLM, voor hen zijn er 2 pilaren erg belangrijk vanuit Identity & Access Management: Brand en Klant. Zij zijn bezig met een splitsing van Customer Data en Customer Identity en hiermee verwachten ze de komende jaren grote sprongen te kunnen maken. Klanten kunnen dan op voor hen eenvoudige wijze herkend worden en zij kunnen hen de ultieme persoonlijke ervaring bieden.
Verantwoordelijkheid
“Wie is er verantwoordelijk voor onze digitale identiteit?” is een van de vragen die vaak aan bod is gekomen gedurende de dag. Van de deelnemers vind 55% dat de burger hiervoor zelf verantwoordelijk is. 37% vindt dat de verantwoordelijkheid bij de overheid belegt is. Slechts 9% is van mening dat de publieke sector hiervoor verantwoordelijk is. De discussie over dit thema kwam duidelijk naar voren in de presentatie van Wouter Welling, Coördinerend beleidsmedewerker digitale overheid, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Allard Keuter, Business Development e-Identity, Currence.
Betrouwbaarheid
73% van de deelnemers geeft aan dat zij online ID verificatie alleen willen inzetten als deze 100% betrouwbaar is. 27% is het daar niet mee eens omdat zij van mening zijn dat betrouwbaarheid nooit voor de volle 100% te garanderen is. De use case sessie van Peter Stroetenga ging bijvoorbeeld dieper in op hoe u ervoor kunt zorgen dat u compliant kunt zijn in het Zorgdomein. VECOZO moet namens de aangesloten zorgpartijen in de keten een bepaalde mate van betrouwbaarheid hebben over de identiteit van de gebruikers, zodat overige ketenpartijen erop mogen vertrouwen dat gegevens worden gedeeld met de juiste gebruiker / partij. Dit doen zij door een (soft)certificaat te verstrekken om een gebruiker van een zorgaanbieder te authentiseren en vervolgens te autoriseren. Hiermee was VECOZO een voorloper in de zorg.
Privacy
De zaal is erg verdeeld als het gaat om privacy en het leveren van service. 49% vindt dat privacy belangrijker is dan dienstverlening, tegen 51% die het hiermee niet eens is. “Wanneer je een persoon vraagt iets te vertellen over zijn of haar identiteit, zijn er vrij weinig mensen die zullen beginnen over de gegevens die ergens in databases staan. Mensen beginnen over hun cultuur, hun liefdes, hun hobby’s en waar ze vandaan komen. Gek genoeg is je digitale identiteit in het maatschappelijk verkeer misschien wel belangrijker dan je andere identiteiten.” Aldus Joseph Kakisina, Product Manager Identity & Privacy, KPN in zijn ronde tafel sessie.
Op de hoogte blijven van e-Identity Congres 2020?
Laat uw gegevens achter op de e-Identity website:
Bezoek de website