A0-emissielabel voor eerste binnenvaartschip dat op waterstof vaart

Minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers heeft donderdag het eerste A0-emissielabel uitgereikt aan een binnenvaartschip dat op waterstof vaart. Het bedrijf Future Proof Shipping (FPS) liet het schip de MAAS, dat op diesel voer, ombouwen tot een schip met een waterstofvoortstuwing, de H2 BARGE 1.

Het schip maakte donderdag zijn eerste reis, van Alblasserdam naar Rotterdam. De komende jaren wordt het gecharterd door Nike, dat wekelijks honderden containers klimaatneutraal en emissieloos gaat vervoeren tussen Rotterdam en Meerhout.

In brandstofcellen aan boord van de H2 BARGE 1 wordt waterstof omgezet in elektriciteit. Naast de brandstofcellen heeft het schip ook accu’s aan boord. FPS heeft vorig jaar nog twee schepen gekocht, die worden omgebouwd  tot waterstofschepen.

“Het is mij een waar genoegen om vandaag het eerste A0-emissielabel uit te reiken. Dat de H2 BARGE 1 vandaag zijn ‘maiden voyage’ heeft gehad, is een absolute mijlpaal voor de binnenvaart!”, aldus minister Mark Harbers.

“Ons doel is om in 2030 ten minste 150 emissieloze binnenvaartschepen te hebben, en in die opgave zijn alternatieve brandstoffen, zoals  waterstof, onmisbaar. Ik wil de eigenaar van dit bijzondere schip, Future Proof Shipping, dan ook feliciteren met deze primeur.”

 

De overheid wil de sector ondersteunen om de transitie naar waterstofschepen de komende jaren te stimuleren. Uit het klimaatfonds is € 178 miljoen beschikbaar om waterstof te introduceren in de binnenvaart en het zware wegtransport.

Het emissielabel voor binnenvaartschepen is ontwikkeld door het Ministerie van IenW en het Expertise en Innovatie Centrum Binnenvaart. Schippers kunnen hiermee laten zien hoe goed ze presteren op CO2-uitstoot en luchtkwaliteit. Het ministerie verwacht deze zomer met een aantal stakeholders uit de binnenvaartsector een convenant af te sluiten over brede toepassing van het emissielabel. Het label kan richting de toekomst voordelen opleveren voor schippers, bij bijvoorbeeld de toegang tot havens of financiering.

Regels voor varen op waterstof zijn er nog niet, daarom heeft de H2 BARGE 1 een ontheffing gekregen om de komende vijf jaar te kunnen varen. Het doel is om in 2026 de regels voor varen op waterstof rond te hebben.

 


In Nederland zijn we volop bezig met de eerste stappen in de transitie naar waterstof. Subsidies en wet- en regelgeving zorgen ervoor dat er steeds meer mogelijk is.

Tijdens het jaarlijkse Waterstof congres blikken we terug op de stappen die gezet zijn, maar ook op de stappen die gezet gaan worden in de toekomst. Aan de hand van onder andere inspirerende keynotes, ronde tafels en voldoende netwerkmomenten ben je na een bezoek aan het congres weer op de hoogte van alles wat er gebeurt in de wereld van waterstof. Zien we jou ook op 21 november?

Over admin

Bekijk ook

Opbrengsten van warmte- en energieopslag vanuit financieringsperspectief

Energieopslag is noodzakelijk om toekomstbestendige en duurzame energiesystemen te ontwikkelen, waarbij warmteopslag een van de …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *