Consumer focus in de warmtesector: maar hoe dan?

Als student Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft staat de klant voor mij altijd centraal. Innovaties moeten aansluiten bij de (onbewuste) behoeften van de consument en een product dat aantrekkelijk is, verkoopt. Dat kwartje is gelukkig bij de sprekers en deelnemers van het Nationale Warmte Congres 2014 nu ook gevallen. Iedereen was het er vorige week donderdag unaniem over eens: warmte is saai, stadswarmte is ouderwets en hoewel andere vormen van het gebruik van duurzame energie, bijvoorbeeld zonnepanelen, redelijk populair zijn, is duurzame warmte, allesbehalve ‘sexy’; een woord dat bij het congres regelmatig viel. Warmte moet sexy, anders wil de warmte-afnemende bewoner het niet.

Vertrouwen van de warmteklanten

Maar hoe doe je dat? Hoe krijgt warmte dat verbeterde imago? Een van de belangrijke vragen die bij het congres nog onbeantwoord bleef. Verschillende antwoorden als transparantie over de business cases van energieleveranciers om vertrouwen te creëren, een warmtesymbool en vooral een betere wetgeving waardoor het ‘niet meer dan anders’-principe niet meer van toepassing is, passeerden de revue. Uiteindelijk hebben al die bedachte oplossingen te maken met het vertrouwen van de warmteklanten in jullie als specialisten in warmte en hun betrokkenheid binnen warmteprojecten.

De warmteklanten zullen moeten gaan inzien dat het aansluiten op een warmtenet een groot voordeel heeft ten opzichte van gas. Want hoewel de rest van de thema’s van het Warmte Congres belangrijk zijn; zonder warmteafnemer is de technische, economische of juridische uitvoering niet eens nodig. En wat is er nou mooier dan te zien dat men in de rij staat om het product dat jíj ontwikkeld aan te schaffen? Het product waar jij zoveel tijd en energie in hebt gestoken, waar je met passie aan hebt gewerkt en waarvan je met hart en ziel van hoopt dat het slaagt. Wat mij betreft niks.

Klanten zijn de toekomst

Tot slot; hoe komt dat vertrouwen en betrokkenheid van de warmteafnemers er eigenlijk? Dat is een vraag die volgend jaar tijdens het Nationale Warmte Congres 2015 naar mijn mening centraal moet staan. Nodig de klant, de warmteafnemer, als spreker uit, opdat zijn verhalen, zowel positief als negatief, bij de bezoekers van het congres algemeen bekend worden en er een duidelijk, unaniem beeld van de behoefte van de klant is. Want pas dan, en alleen dan, zal warmte slagen en zullen warmtenetten de norm worden.

Verslag van het Nationaal Warmte Congres door Judith de Koning, student Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft.


Terugblik Nationaal Warmte Congres

Bekijk een sfeerimpressievideo van de dag, verschillende video-presentaties en alle andere presentaties op de website van het Nationaal Warmte Congres

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Opbrengsten van warmte- en energieopslag vanuit financieringsperspectief

Energieopslag is noodzakelijk om toekomstbestendige en duurzame energiesystemen te ontwikkelen, waarbij warmteopslag een van de …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *