Kloosterboer bespaart op energierekening: ‘De winst is breder’

Nu voor bedrijven subsidies op duurzaamheidsinitiatieven afnemen, zullen de maatregelen hun levensvatbaarheid moeten bewijzen. Jaco Hooij, CEO van Kloosterboer, is overtuigd dat duurzaam beleid zich terugverdient. De koeltransporteur wint er  vele euro’s, tevredener personeel en meer klantenbinding mee.

“Wij zijn een logistiek dienstverlener voor bedrijven die voedselproducten via de geconditioneerde supply chain aan hun klant willen bezorgen. Dat wordt ook wel vaak de cold-chain genoemd. Dat doen we vanaf de producent, bijvoorbeeld een frietfabrikant, of een teler van fruit, tot aan een distributiecentrum van een winkelbedrijf.

Om deze producten gekoeld of ingevroren te houden, is veel energie nodig. Alleen al in de opslag gaat tien procent van onze kosten op aan energie. Dat gaat om miljoenen.”

En hoeveel valt daarop te besparen door groenere bedrijfsvoering?

“De elektriciteitsnota bestaat voor meer dan de helft uit netwerkkosten en belastingen. Besparen kan op de verbruikskosten, daar valt zo’n 25% op te besparen. Op de totale nota verdienen wij zo’n tien procent terug met alle maatregelen die we nemen.”

Duurzaam werken is voor uw bedrijf belangrijk. Welke motivatie zit daar achter?

“Natuurlijk is het fijn dat we minder kosten maken, maar we vinden het ook belangrijk om iets terug te doen naar de maatschappij: minder CO2 de lucht in sturen.

Ik werk sinds 1 januari bij Kloosterboer. We zijn heel bewust bezig het bedrijf over te dragen aan een volgende generatie. Dat willen we gezond doen: financieel, maar we willen ook een bedrijf dat bijdraagt aan een gezonde wereld.”

Wat realiseert uw bedrijf nu concreet op het gebied van duurzaamheid?

“Dat is heel veel. Al onze nieuwbouwprojecten bouwen wij op de BREEAM manier, dan kijk je voor elk onderdeel naar de meest sustainable oplossing: waterloze urinoirs, wc’s met regenwater, behoud van energie, verlichting die alleen brandt als jij er bent. De verlichting in onze koelhuizen is allemaal ledverlichting. Verder hebben we op al onze gebouwen zonnepanelen geïnstalleerd en hebben we een aantal eigen windmolens, waar we samen met Eneco in investeren. Sommige op eigen terrein, andere daar net buiten.”

Is dat ingewikkeld, om zo’n windmolen op eigen terrein te realiseren?

De regelgeving wordt wat scherper, de molens worden steeds groter. Dat brengt ook bepaalde veiligheidsrisico’s met zich mee. Vroeger hadden we kantoren en opslagplaatsen dichter bij de molens staan, dan nu.”

U was een spreker op het Windenergie congres. Wat heeft u aan de bezoekers daar laten zien?

“Wij vinden het belangrijk om als bedrijf ook een maatschappelijke rol te vervullen. Dat hoeft helemaal niet allemaal veel geld te kosten. Het kan kostenneutraal, en zal zelfs wat opleveren.

Wij geloven dat we hiermee iets doen waar onze mensen trots op zijn. Dat is goed voor de bedrijfsvoering, goed voor je sfeer omdat trotse mensen graag bij je bedrijf werken. Ze vertellen erover op verjaardagen, en we scoren beter op medewerkers-motivatieonderzoeken.

Het past ook wel bij de jonge generatie medewerkers. Die willen meer dan geld verdienen of leuk werk doen. Die willen ook bijdragen.”

Welke stap vooruit hoopt u te zetten?

“We zijn geen missionarissen, maar het is leuk om te laten zien dat je succesvol bent als bedrijf op zo’n terrein. Ik wil dus wel onze duurzame gedachte uitdragen. En ik ben benieuwd hoe andere bedrijven en de overheid hiermee bezig zijn.”

Toch zullen er ook harde noten gekraakt worden om die duurzaamheid waar te maken. Waar zit de inspanning voor jullie?

“Regelgeving waar je echt van op de hoogte moet blijven om mee te kunnen doen, is een uitdaging. De regelgeving en voorwaarden rond windmolens zijn ingewikkeld. Dat is ook bij het BREEAM bouwen, je moet best hindernissen over, voordat je ook echt de resultaten ziet.

Zelfs al hebben wij ons zo georganiseerd dat mensen hun weg weten te vinden, het blijft wel lastig.”

En welke uitgestoken hand hoopt u te ontmoeten?

Versimpeling van de regelgeving is voor ons – net als voor veel andere bedrijven – heel erg belangrijk. Ook hier komen meer regels, terwijl we hopen dat het simpeler wordt. Het is toch zonde als bedrijven worden afgeschrikt doordat het zo ingewikkeld is.”

Hoe dragen jullie bij aan de kennisverspreiding over duurzaamheid?

“We inspireren klanten door hoe we bezig zijn en geven hen ook wel desgevraagd advies. Het is leuk om zoiets samen te doen, en het is ook zakelijk interessant omdat het je bindt aan je klant. Zo commercieel zijn we wel: we helpen de klanten natuurlijk vooral door de dienst die ze van ons afnemen, maar als je ze hiermee kunt helpen is dat mooi meegenomen.”

Opleiding Actueel inzicht in de Energiemarkt

In 5 dagen bent u volledig op de hoogte van energiemanagement

De opleiding Actueel inzicht in de energiemarkt biedt u op praktische wijze de kans om inzicht te krijgen in alle facetten van energiemanagement:

  • Ken de belangrijkste marktpartijen en processen
  • Energie inkoop en handel
  • Wet- en regelgeving, wat komt er op u af?
  • Duurzame energie, hoe gaat u mee in de energietransitie?
  • Energiebesparing, een duurzame omgeving, begin bij uzelf
  • Welke kansen biedt de CO2 markt?
  • Energienetten, een essentiële schakel
  • Innovatie, welke disruptieve ontwikkelingen zien we ontstaan?
  • Hoe maakt u uw business case succesvol?
Download de brochure

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Het kabinet zet de klimaatmaatregelen door, maar hoe zit het met de uitvoering?

Het kabinet Schoofs zet de energietransitie voort zoals eerder ingezet, tenminste in grote lijnen. Dit …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *