In juni publiceerde LRN een wereldwijd onderzoek over de invloed van cultuur op gedrag, prestaties en meldingen. Dat onderzoek vond plaats onder ruim 8500 medewerkers in 15 landen waaronder Nederland (zie onderaan een visualisatie van de exacte landen). Conclusie: een ethische compliance cultuur beschermt en bevordert reputaties en winst. Hieronder vat De Compliance Academie het onderzoeksrapport voor jou samen.
Hoogtepunten:
*Bedrijven met een sterke ethische cultuur scoren 50% hoger mbt innovatie, aanpassingsvermogen aan marktveranderingen, klanttevredenheid, loyaliteit van medewerkers en groei;
*Medewerkers daar observeren minder overtredingen van de eigen gedragscode maar rapporteren 50% vaker hun vermoedens; meestal bij hun eigen leidinggevende, HR of Ethics&Compliance; slechts 8% via een externe ‘hotline’;
*Toch vond 23% van alle ondervraagden dat het prima is om de interne regels te overtreden om ‘de klus te klaren…’, en 14% gaf zelfs toe de regels te hébben overtreden in het afgelopen jaar; schokkerende verschillen bestaan tussen generaties Boomers (60+) en Gen Z (18-27 jaar): Gen Z vindt het 2,5 maal zo vaak prima om de regels te overtreden (29%) dan Boomers (12%; ik had het omgekeerde verwacht…);
*De belangrijkste factor mbt het wel of niet melden van vermoedens bleek de psycho-sociale veiligheid in de afdeling; helaas scoorde dit onderdeel het laagst; óók speelden een belangrijke rol de overtuiging dat er toch niets zou worden gedaan met een melding, de angst dat hun identiteit bekend zou raken of represailles zouden volgen;
*Top Executives laten hun beslissingen veel vaker leiden door ethische overwegingen, missie en kernwaarden dan middle managers (res. 76% en 39%); ook daar is dus nog veel werk aan de winkel!
Is er ook goed nieuws? Jazeker!
Vijf factoren bleken doorslaggevend bij het verbeteren van de etische cultuur:
1. De overtuiging dat de organisatie ethiek belangrijker vindt dan business doelen behalen;
2. een eigen leidinggevende die ethisch is;
3. jaarlijkse beoordelingen op zowel wat alsook hoe (goed gedrag belonen, niet alleen omzet);
4. vertrouwen als belangrikste kenmerk in afdelingscultuur;
5. een werkcultuur waar het wordt gewaardeerd dat jij je mond opendoet indien zaken afwijken van normen en waarden.
Hoe werd het onderzoek uitgevoerd?
De gestelde vragen hadden betrekking op de navolgende aspecten:
- Ervaren medewerkers hun werkcultuur als doelgedreven en ethisch?
- Nemen leidinggevenden het voortouw om het belang van verantwoord handelen uit te leggen en tonen zij voorbeeldgedrag?
- Ervaren medewerkers een veilig werkklimaat om hun mening te geven en te melden zonder angst
- Gedragen medewerkers zich óók ethisch indien de afdeling onder druk komt?
- Vertrouwen medewerkers de meldprocedure en worden gelijke monniken ook gelijkelijk behandeld
- Is de communicatie mbt compliance relevant voor het individu?
- Worden bonussen uitgekeerd op basis van harde targets alsook correct gedrag (zie eerdere blog daarover)?
- Is vertrouwen de grondslag van gedrag in de organisatie?
- Wordt gemeld en zo ja, hoe?
Het onderzoek van LRN toont duidelijk aan dat een sterke ethische cultuur cruciaal is voor innovatie en medewerker loyaliteit. Voor bedrijven die hierop willen inspelen, is kennis van bedrijfsjuridische aspecten essentieel. De verkorte opleiding voor bedrijfsjurist biedt de juridische kennis en vaardigheden die nodig zijn om een ethisch werkklimaat te bevorderen. Zo kunnen bedrijfsjuristen effectief bijdragen aan een verantwoorde werkcultuur binnen jouw organisatie.