e-Identity in de versnelling door COVID-19

Door de COVID-19 maatregelen is digitalisering in een stroomversnelling geraakt. We werken vanuit huis, volgen onderwijs op afstand en blijven digitaal in contact met anderen. Je wilt ongehinderd en snel blijven schakelen en daarvoor is e-Identity de oplossing!

Digitaal machtigen, digitale handtekening zetten en je digitaal identificeren zijn ineens onmisbaar geworden. Maar hoe komt dat eigenlijk? In deze blog nemen we je mee in 3 ontwikkelingen die er door de coronacrisis toe hebben bijgedragen dat e-Identity in een versnelling is geraakt.

1. Thuiswerken

De meerderheid van de werkend Nederlander werkt al sinds maart 2020 deels of volledig vanuit huis. Hierdoor is digitaal werken voor bedrijven nog meer dan voor de coronacrisis onmisbaar geworden. We zijn in slechts een paar weken tijd overgegaan tot videobellen, e-learnings en digitaal vergaderen. Het overgaan tot online vergadertools ging vrij snel, maar herken jij het moment nog waarop jij een belangrijk contract moest ondertekenen?

Dit werd vanuit huis ineens een stuk moeilijker omdat niet iedere werknemer een printer en een scanner in huis heeft. Digitaal ondertekenen is een perfecte uitkomst gebleken. Maar dit moet wel veilig, betrouwbaar en gebruiksvriendelijk gebeuren door middel van digitaal identificeren.

2. Dagelijks leven “op gang” houden

Om de samenleving en economie draaiende te houden in een tijd waar fysiek ontmoeten vrijwel niet mogelijk is, moeten we noodgedwongen overgaan tot digitale alternatieven. Er waren bijvoorbeeld al veel thuisbezorgd apps en apps om boodschappen online te bestellen, maar hier werd voor de coronacrisis minder gebruik van gemaakt.

Nu online ‘veiliger’ blijkt dan fysiek zijn veel meer mensen hiertoe overgegaan. In iedere winkel waar je nog wel komt, zie je bij de kassa het verzoek staan om digitaal i.p.v. contant te betalen. Maar dit moet wel veilig, betrouwbaar en gebruiksvriendelijk gebeuren door middel van digitaal identificeren.

3. Digitale zorg leveren

Doordat de zorg opgeslokt wordt met de zorg voor corona patiënten, komt de reguliere zorg in het geding. Digitale communicatie en informatie-uitwisseling in de zorg is essentieel.

Door de zorg te digitaliseren kunnen patiënten vanuit huis gecontroleerd en geïnformeerd worden. Daarnaast kunnen zorgverleners die vanuit huis werken, de patiënten makkelijk helpen doordat zij realtime digitaal inzage hebben in de gegevens van de patiënt. Maar hoe weet je dat de patiënt is wie hij zegt dat hij is? En hoe zorg je ervoor dat de (vaak gevoelige) gegevens van de patiënt niet zomaar op straat belanden? Het antwoord is: door veilig, betrouwbaar en gebruiksvriendelijk elektronisch te identificeren.

e-Identity Congres

Op 8 april 2021 vindt het e-Identity congres plaats. Tijdens de 6e editie van het e-Identity congres delen we use cases en best practices over het veilig, betrouwbaar en gebruiksvriendelijk elektronisch identificeren. We gaan in op de allerlaatste kansen en ontwikkelingen die de coronacrisis met zich mee heeft gebracht. Meer informatie?
Bezoek de website

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Nederlanders overschatten hun kennis van risico’s digitale en online veiligheid

Het afgelopen jaar steeg het aantal politie-aangiftes van cybercrime met 66%, kregen ondernemers en kennisinstellingen …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *