5 tips voor de projectleider gebiedsontwikkeling

Deze week zijn we in gesprek gegaan met Michel Simons. Michel is eigenaar van Sturing Projecten en hoofddocent bij de opleiding “Projectleider Gebiedsontwikkeling”. We vroegen hem wat 5 belangrijke tips zijn die we mee kunnen geven aan projectleiders om succesvol sturing te kunnen geven aan gebiedsontwikkelingsprojecten.

Tip 1: Krachtenveld in kaart brengen

Breng het krachtenveld van alle relevante actoren goed in beeld alvorens je diep een project in duikt. Confronteer die actoren ook actief met jouw conclusies om te toetsen of je het krachtenveld goed in beeld hebt zodat je alle belangen helder hebt voor je echt hard gaat lopen zodat je gaandeweg niet voor onverwachte verrassingen komt te staan.

Tip 2: Inzet specialisten

Bedenk goed welke specialisten je binnen je organisatie inzet voor welke fase in je gebiedsontwikkelingsproject. Het kan zijn dat je per fase verschillende deskundigen inzet omdat bepaalde deskundigen beter passen bij bepaalde fasen.

Tip 3: Risicoanalyses

Voer tussentijds geregeld gedegen risicoanalyses uit, niet alleen vanuit je eigen inzichten, maar ook door veel te praten en luisteren met de externe partijen die aan het project verbonden zijn.

Tip 4: Mijlpalen

Werk toe naar besluitvormingsmomenten/mijlpalen gedurende je project en sluit elke fase logisch af met een besluit of met een mandaat om verder te kunnen. Vier ook de tussenmomenten met elkaar.

Tip 5: Participatie

Organiseer actief je participatiemomenten op gezette tijden gedurende de projectvoortgang. Communiceer open/transparant en informeer ook als je voor jouw gevoel weinig nieuws hebt en hard achter de schermen aan de slag bent. Laat anderen weten waar je mee bezig bent. Michel Simons, Eigenaar Sturing Projecten

Opleiding Projectleider Gebiedsontwikkeling

De opleiding Projectleider Gebiedsontwikkeling leert je in 5 dagen nog beter de regie voeren op gebiedsontwikkelingsprojecten. Je krijgt inzicht in de methodieken van project- en procesmanagement en je kan het krachtenveld en de verschillende belangen in kaart brengen. Meer informatie?

Bekijk de opleiding

Over admin

Bekijk ook

Wegwerpplastic is het nieuwe roken; zo ook in reclame

Geschreven door: Willemijn Peeters, directeur Searious Business Als de voortekenen ons niet bedriegen, dan gaat …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *