Column van Carlo van de Weijer, directeur Strategic Area ‘Smart Mobility’ TU Eindhoven
Lang leve de Smartphone, kort leve de gebruiker
Tesla heeft onlangs één van hun tienduizenden bèta-testers verloren in een tragisch ongeval in de Verenigde Staten. Anders dan de naam Autopilot en haar opvallend goed functioneren doet vermoeden (en dat laatste is het grote gevaar) is het niet de bedoeling om je aandacht aan iets anders dan het rijden te besteden, zoals de rijder die een film zat te kijken.
Tesla liet snel weten dat het statistisch nog steeds veiliger is om mét Autopilot te rijden dan zonder, omdat dit het eerste ongeval was in 200 miljoen kilometer autopiloteren, waar normaal verkeer in de VS één dodelijk ongeval per 150 miljoen kilometers eist. Ik weet niet of dat nou echt een eerlijke vergelijking is, maar feit is wel dat op dit moment 70% van de ongevallen gebeurt omdat mensen hun aandacht aan iets anders dan rijden aan het besteden zijn, helaas meestal in een auto die niet van enige vorm van Autopilot is voorzien. Lang leve de Smartphone, kort leve de gebruiker.
Oplossing fileprobleem?
Maar ik wil het graag even over een andere aspect van het autonoom rijden hebben: het zelf rijden in de file op een snelweg. Dat staat immers niet of nauwelijks ter discussie en wordt behalve door Tesla door veel andere merken al aangeboden. Sprekend uit eigen en andermans ervaring leidt dit tot een interessant en deels onverwacht effect: Het fileprobleem wordt opgelost. En dan bedoel ik niet de file, maar wel het probleem. De tijd in de file wordt productief. Maar mede daardoor ben je ineens duidelijk minder genegen de file te ontwijken, gaat meer via snelwegen in plaats van binnendoor. Je vindt het soms bijna jammer dat de file voorbij is omdat je nog midden in een krantenartikel zit.
Daarnaast: Volledig dekkende verkeersinformatie van hoge kwaliteit is steeds breder beschikbaar, over een tijd is er geen nieuwe auto meer te kopen zonder die informatie (“TomTom inside”). Dat vormt een erg mooie combinatie met groeiende flexibiliteit in werkuren, wat voor minstens de helft van alle Nederlandse banen makkelijk toe te passen is. Met die combinatie is een file steeds meer een vrijwillig te ondergaan fenomeen. Maar als je de tijd in de file ook nog eens net zo productief kunt gebruiken als de tijd op kantoor of thuis op de bank… Waar klagen we dan nog over?
Reizen met de trein? Of toch file rijden?
Roger van Boxtel zei onlangs in reactie op klachten over overvolle treinen dat het nog altijd prettiger is om in de trein te staan dan in een file stil te staan… Als veelvuldig treinreiziger en incidenteel filerijder heb ik werkelijk geen enkel idee waar hij het over heeft. Maar terwijl dit nu al een verkeerde opmerking is, wil hem toch eens aanraden een paar dagen via Snappcar een Tesla of andere auto te huren die zelf kan rijden in de file. Ik vrees voor hem dat ie opnieuw een belangrijk argument voor het reizen met de trein kwijtraakt.
Over Carlo van de Weijer
Dr. Ir. Carlo van de Weijer, directeur Strategic Area ‘Smart Mobility’ TU Eindhoven, werkzaam voor TomTom en docent op de opleiding Smart & Circular City.