“Het heeft 100 jaar geduurd om het huidige elektriciteitsnet te bouwen, en de capaciteit van het net moet in tien jaar zeven keer zo groot worden om bij te blijven met vraag en aanbod. Een uitdaging, dus ongeacht de groeiende capaciteit, is het efficiënt organiseren van energiegebruik cruciaal”. Kay Beckers, netcongestie specialist bij Stantec, deelt lokale oplossingen voor netcongestie.
Netcongestie is als een snelweg
Kay: “Je kunt een snelweg wel blijven verbreden door rijbanen toe te voegen, maar als je niets doet met de in- en uitvoegstrook heeft de verbreding geen nut. Netcongestie werkt net zo: we wekken veel meer energie op, bijvoorbeeld met zonnepanelen, maar het elektriciteitsnet kan het niet verwerken. Hiervoor zijn twee oplossingen: het net verzwaren en het energiegebruik efficiënt organiseren. Het net verzwaren zijn we druk mee bezig, zeker als gemeenten bijvoorbeeld sneller vergunningen vergeven om het proces te versnellen”.
Slimme oplossingen voor efficiënt energiegebruik
“Naast verzwaring van het net, zijn slimme oplossingen voor netcongestie cruciaal. Het voorbeeld van de snelweg is hier ook van toepassing: we hoeven de weg niet te verbreden als we de huidige capaciteit slim inzetten door bijvoorbeeld logisch te verdelen wie wanneer de weg gebruikt”, illustreert Kay. “Bedrijven opereren steeds vaker elektrisch en hebben elektrische apparatuur. Stel dat deze apparatuur maar één keer per dag nodig is, kun je de energie die je zelf opwekt verdelen onder meerdere bedrijven op het bedrijventerrein. Jij plant jouw piek in het gebruik in de ochtend, en andere bedrijven in de middag. Op deze manier wordt het net minder overbelast”.
Motivatie voor efficiënte organisatie
“Het is in veel gevallen nodig om bedrijven te motiveren om aan de slag te gaan met slimme, lokale oplossingen voor netcongestie. We kunnen bijvoorbeeld positief motiveren met prijsprikkels door energiegebruik tijdens daluren goedkoper te maken. Echter zou het nog beter zijn als bedrijven intrinsiek gemotiveerd raken. Veel bedrijven hebben momenteel te veel zonnepanelen en krijgen daar niets meer voor terug. Bied dan jouw medewerkers aan dat zij hun auto gratis kunnen opladen tijdens werktijd, dan creëer je in ieder geval goodwill bij hen. Je gebruikt de energie dan op een slimme manier, zonder het net te belasten met energieopslag of –transport”, aldus Kay.
Stappenplan voor lokale oplossingen
Wil jij aan de slag met lokale oplossingen voor netcongestie? Dan is er volgens Kay een logisch stappenplan om te volgen: besparen, opwekken, optimaliseren en opslaan. “Allereerst moet je zoveel mogelijk energie besparen, om daarna zoveel mogelijk energie op te wekken. Daarna kijk je hoe je het opwekken en gebruiken van energie kunt optimaliseren, om het daarna indien nodig op te slaan. Dit is een logische laatste stap, want energieopslag is enorm duur. Pak dus eerst het laaghangend fruit”.
De rol van de gemeente
Kay: “De rol van gemeenten en overheden is erg belangrijk. Zij kunnen financierder van oplossingen zijn, maar kunnen ook een faciliterende rol pakken. Gemeente Maastricht heeft bijvoorbeeld procesbegeleiders in dienst die werken volgens een bepaald stappenplan. Zij hebben een proactieve rol. Gemeente Utrecht heeft daarentegen een meer faciliterende rol en laten bedrijven zelf met een stappenplan komen. Het is beide goed, maar het is belangrijk om op de hoogte te zijn van de rol die de gemeente heeft als jij zelf aan de slag gaat met lokale oplossingen voor netcongestie”.
Leer de verschillende perspectieven op netcongestie kennen
Je krijgt bij het ontwikkelen van praktische oplossingen voor netcongestie te maken met diverse perspectieven: van netbeheerders, bedrijven en overheden bijvoorbeeld. Tijdens de cursus Netcongestie: Praktische handvatten voor lokale oplossingen van Euroforum komen sprekers vanuit alle stakeholders langs om deze perspectieven toe te lichten. Wil je meer weten over het programma? Vraag dan de brochure aan. Niet alleen krijg je inzicht in diverse perspectieven, je gaat ook gericht aan de slag met het stappenplan en jouw eigen casus. De cursus is ook op maat als Incompany-traject te volgen.