Performance management of prestatiemanagement is het gericht meten, rapporteren en verbeteren van de prestaties van je organisatie. Je kwantificeert organisatieprocessen en zorgt voor zichtbare resultaten in je organisatie. Een goed prestatiemanagementsysteem biedt grote voordelen maar heeft ook een aantal valkuilen. In dit artikel behandelen we 3 valkuilen waar veel organisaties mee te maken hebben.
1. De financial in de lead
Vaak is de financial de aanjager van prestatiemanagement. Dat is in eerste instantie geen probleem. Maar prestatiemanagement moet breder worden benadert dan alleen het beoordelen van de financiële prestaties. Prestatiemanagement hangt direct samen met de organisatiestrategie: waar willen we uiteindelijk naartoe? Alle afdelingen en medewerkers in de organisatie moeten betrokken zijn waardoor niet alleen op financiële maar ook op operationele indicatoren wordt gestuurd.
2. Prestatiemanagement in afzondering
Bij prestatiemanagement denken de meesten direct aan het maken van de juiste KPI’s (kritische prestatie indicatoren). Zodra deze zijn vastgesteld moet het systeem werken. Dat is te eenvoudig gedacht. Om prestatiemanagement succesvol uit te rollen en een cultuur van continue verbetering te creëren moet prestatiemanagement met verandermanagement en procesmanagement worden verenigd.
Prestatiemanagement als planning & control
Veel organisaties hebben periodieke rapportages over de KPI’s, bijvoorbeeld maandelijks of ieder kwartaal. De huidige dynamische markt vraagt steeds meer om real time inzichten. De frequentie is natuurlijk afhankelijk van de organisatie en zou moeten worden gebaseerd op de snelheid van de processen.
Opleiding Performance Management en KPI’s
De opleiding Performance Management en KPI’s leert je in drie dagen hoe je jouw organisatie aanstuurt op basis van Performance Management. Na de opleiding veranker je performance management in je organisatie en voorkom je dat het slechts de verantwoordelijkheid van jou als financial blijft.
Bekijk de opleiding