Bron: Buckaroo
Andre Valkenburg, CEO van Buckaroo Payment Services, kijkt naar de trends van 2017. “Niet de technologie, niet de wetgeving maar de consument bepaalt hoe snel innovaties worden opgepikt.”
Wat worden de trends van 2017?
,,De eerste ontwikkeling is dat mobiel en m-commerce alleen maar verder zullen toenemen. Daarnaast zien we dat de traditionele bedrijven die met factuurprocessen werken in hoog tempo aan het digitaliseren zijn. Hierdoor ontstaat er behoefte aan digitale betaalprocessen.
En tot slot gaat de regelgeving ook veranderen. De ‘access to the account’ ontwikkeling is zeker relevant.’’
,,Waar het uiteindelijk om gaat is dat je de frictie zoveel mogelijk uit het betaalproces wilt halen. Zowel aan de voor- als aan de achterkant van het proces. Het gebeurt nu nog te vaak dat de conversie mislukt doordat er te veel stappen doorlopen moeten worden. Dat kan beter. Ook authenticatie is uitermate relevant. Als je dat goed doet en je legt op de juiste manier vast met wie je zaken doet en daar volgt vervolgens een betaling uit, dan ben je er.”
Een stroomversnelling
,,Je ziet vaak dat wanneer in de technologie én in de regelgeving zaken veranderen er innovaties plaatsvinden. Mijn verwachting is dat we zeker nieuwe vormen krijgen, maar uiteindelijk is het wel de consument die het tempo aangeeft. Er zijn ook nog steeds veel mensen die gebruik maken van een machtiging, iDEAL betaling of creditcard betaling. Ongeacht alle technische mogelijkheden. Dat moeten we niet vergeten.”
,,Het draait allemaal om vertrouwen. Als een merk bekend en vertrouwd is dan zijn er mogelijkheden. Maar voor een klein onbekend merk wordt het moeilijk om snel dat vertrouwen te winnen. Mensen zijn dan veel minder snel geneigd om zomaar allerlei gegevens te verstrekken, die nodig zijn om een betaalproces te faciliteren. Dus je krijgt niet zo snel een aardverschuiving.’’
,, Stel dat morgen Apple Pay in Nederland wordt geïntroduceerd, dan verwacht ik geen aardschok. Natuurlijk zijn er mensen die dat meteen gaan proberen. Maar het is niet zo dat 95 procent van de mensen ineens van de een op de andere dag anders gaat betalen. Dat heeft tijd nodig. We zijn allemaal gewoontedieren. Er zijn early adopters maar zij vormen niet de meerderheid.”
De consument bepaalt
,,Precies en daar moeten we ons niet in vergissen. De consument bepaalt het tempo. Maar tegelijkertijd past die consument zich steeds sneller aan. Kijk naar de adoptie van mobiel bankieren versus het internetbankieren. Dat is echt met enorme snelheid gegaan. Ik verwacht dat nieuwe ontwikkelingen veel sneller impact hebben dan voorheen.”
,,Nog een andere ontwikkeling. In de fintech sector vinden wij betalen natuurlijk allemaal heel erg belangrijk, maar ik denk echt dat de merken van de betaalsystemen voor de consument juist minder belangrijk worden en naar de achtergrond verdwijnen. Alleen het merk waar je mee zaken doet of het nu AH of Shell is, daar gaat het om. Het betaalproces is dan alleen nog functioneel: vooraf, op het moment of achteraf. Het is niet belangrijk of dat nu Ideal of Visa is. Een goed voorbeeld daarvan is Uber. Je stapt in de taxi en je stapt uit en je hebt betaald, dat dit proces gebouwd is op de bestaande betaalvormen, prima. De klant heeft daar geen boodschap aan. Voor hem of haar gaat het om het gemak.’’
Wat zijn in uw ogen de aardigste innovaties van het moment?
,,Wat ik verrassend vind zijn de peer-to-peer betaalmethoden. Ik zag het voor het eerst in Zweden. Je ziet het nu ook in Nederland gebeuren met Tikkie. Dan wordt het betaalsysteem juist wel weer belangrijk, maar aan de voorkant. Het consumentendeel. Hele praktische en gebruiksvriendelijke oplossingen zijn het. Je haalt een rondje op je sportclub en vervolgens is het heel eenvoudig om de andere leden afzonderlijk een appje te sturen met een betaallink.’’