De huidige veranderingen binnen de verzekeringsbranche zorgen ervoor dat innovatie een thema is dat niet op de agenda mag ontbreken. Toch blijkt in de praktijk dat het een lastig te grijpen onderwerp is. Maar waarom? Hebben we onvoldoende kennis tot onze beschikking? Heeft de regeldruk hier een aandeel in? Of is het onvoldoende top of mind bij verzekeraars?
In aanloop naar het congres Risk Forum voor Verzekeraars vroegen wij Bart Janknegt, CCO, Reaal naar zijn visie op deze vraagstukken.
Moet innovatie top of mind zijn bij verzekeraars?
Verzekeraars hebben te maken met krimpende/stagnerende markten, business modellen die ‘end of life’ zijn, en een laag vertrouwen onder consumenten. Dat gegeven geeft voldoende urgentie om te (moeten) willen innoveren. Daarnaast staan er heel veel disruptieve fintech bedrijven klaar om de huidige marktpartijen opzij te schuiven. Innoveren is derhalve een must.
Waarom is innovatie een lastig te grijpen/uit te voeren onderwerp bij verzekeraars?
Verzekeraars kennen een cultuur die gericht is op (risico) beheersing. Voor innovatie is een cultuur nodig die ruimte biedt voor het maken van fouten. Die twee culturen liggen nogal ver uit elkaar.
Innoveren binnen het eigen bedrijf? Of juist op zoek naar samenwerkingen?
Er is mijns inzien geen eenduidig antwoord. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Overigens denk ik dat samenwerking tussen bv start ups en verzekeraars meer perspectief biedt op resultaat, dan samenwerking tussen verzekeraars. Ik denk dat diversiteit in een samenwerkingsverband sneller leidt tot innovatie dat dat twee gelijksoortige bedrijven (in dit geval verzekeraars) elkaar opzoeken.
Risk Forum voor Verzekeraars
Bart Janknegt is één van de experts aan het woord tijdens het Risk Forum voor Verzekeraars. Hier zal hij zijn bijdrage leveren aan de inspiration snack Innovatie binnen de verzekeringsbranche. Samen met Richard Weurding en Jaap Oudijk gaan zij in gesprek over onder andere de urgentie van innovatie.