Interview met Bob van Leeuwen,Strategist en Trendwatcher Interpolis.
Voorafgaand aan het eerste Nederlandse congres over Big Data in de financiële sector interviewden wij één van onze sprekers, Bob van Leeuwen. Waar liggen volgens hem de kansen voor Big Data in de financiële sector? Wat zijn de belangrijkste succes- en faalfactoren en waar liggen de grenzen?
Waar liggen de grootste kansen van Big Data voor de financiële sector?
Allereerst vind ik het lastig om de term Big Data te definieren. Het wordt te pas en te onpas gebruikt. Ik heb bij wat specialisten nagevraagd wat nu precies het verschil is met de klassieke manier van analyseren en de verschillen zijn verassend klein. De data moet nog steeds geprepareerd worden bijvoorbeeld. Het blijft bij wat nieuwe analysetechnieken (a la Bol.com; als iemand dit koopt dan vind hij dit waarschijnlijk ook interessant) en sterkere analysapparatuur. Dat laatste staat overigens ook los van Big data. Natuurlijk is er een verschil met dat er meer en verschillende soorten data beschikbaar komen, maar het grootste verschil zit in de tijdgeest. Bedrijven zijn meer geneigd om hun data openbaar te maken en te koppelen met andere bedijven. Hierdoor komt er een hele hoop creteativiteit los.
De kansen zitten met name dat er diensten kunnen worden ontwikkeld die gebaseerd zijn op (gecombineerde) data. Zo kan een Park Mobile bijvoorbeeld vertellen of een parkeerplaats veilig is om te parkeren door de combinatie te zoeken met data van een verzekeraar. Hierdoor krijgen financials relevantie die niet louter gebaseerd is op product of dienstverlening. In een tijd die steeds meer verschuift naar eennetwerkmaatschappij blijk je als bedrijf hierdoor relevant op andere manieren dan je core-business doet vermoeden.
Naast combineren van datastromen kan er ook intern gebenchmarkt worden. Hierdoor zou je kunnen voorspellen wanneer iemand rood komt te staan of dat leveranciers in betalingsproblemen komen. Dat zorgt ervoor dat klanten veel beter kunnen anticiperen.
Wat zijn de belangrijkste succes- en faalfactoren voor het inzetten van Big Data?
Ik denk dat een belangrijk ingredient is voor succes dat je klein begint. Als organisaties, zeker financials, gelijk hele grote projecten opstarten lopen ze tegen allerlei bezwaren op het gebied van AFM, architectuur, capaciteit etc. Dat kan er voor zorgen dat de vaart eruit gaat en het geloof in de trend daalt. Start met kleine proeftuinen om te leren waar je organisatie toe in staat is. Dat is net zo bepalend voor succes als de gouden eieren die mogelijk op de horizon liggen.
Waar ligt de grens van toegang tot en toepassing van big data?
Die ligt bij de gebruiker. In toenemende mate zullen gebruikers zich gaan verzetten tegen het gebruik van hun gegevens. Duck Duck Go, Snappchat, etc zijn allemaal opkomende innovaties die inspelen op de behoefte aan privacy en zelfs anti-googleisering. Zo bleek in een sessie deze week dat 3 van de 12 mensen hun webcam hadden afgeplakt na de berichtgeveing vorige week. Vorige week is de website Bestwelsnel.nl gelanceerd. Door gebruik te maken van de lussen in het netwerk die de filedruk meten, kan in realtime worden gezien hoe hard er wordt gereden. Bij Knevel en vd Brink was de eerste vraag: “kan de politie daar niet beter gebruik van maken om te handhaven”. Het antwoord is natuurlijk Ja, en dat zullen ze zeker gaan doen. Maar door alleen maar naar de mogelijkheden te kijken stelt niemand de vraag naar welke maatschappij er wordt geschapen. Willen we dat in de toekomst elke misstap direct wordt geregistreerd en dat daar op wordt geacteerd. Google Glass is technologisch hartstikke mooi, maar willen we in een wereld leven waar 4 op de 10 met zo’n bril rondlopen. Slaapwandelen we niet in een totalitaire staat. Nu gaan organisaties om met data alsof het hun data is, terwijl eigenlijk is het de data van de gebruiker die jij als bedrijf in bewaring hebt. Er zal een verschuiving komen van opt-out naar opt-in