Door Jeroen Kluizenaar, blogger tijdens het Hypothekencongre 2013
Het speelveld is veranderd, meent Boddeüs. Consumenten kiezen tegenwoordig steeds meer dezelfde weg. De boodschap van Yellowtail Consulting luidt dan ook: Kijk goed naar uw distributie strategie!
De consument is beter geïnformeerd
Vandaag de dag ziet de financiële wereld er totaal anders uit dan pak hem beet twintig jaar geleden. Consumenten kunnen tegenwoordig zelf op eigen houtje aan bepaalde informatie komen die vroeger totaal ontoegankelijk was. Bovendien krijgt de consument nu ook betere informatie. Dat betekent dat een consult echt een toegevoegde waarde moet hebben om een klant te help te kunnen staan.
Het is dan nu ook de taak van de adviseur om uit te vinden wat een klant daadwerkelijk nodig heeft. Kortom; hoe meer een klant zich zelf kan redden binnen zijn financiële situatie, des te meer kennis heeft de consult nodig om die klant te kunnen helpen. Het kost immers nogal wat om een vakman advies te vragen. Toch moeten adviseurs ervoor zorgen dat klanten blijven komen. Niet alleen om hun eigen onderneming of instelling staande te houden, maar het gaat de banken op den duur ook geld kosten wanneer klanten alleen maar met de eigen riemen blijven roeien. Fouten zijn immers snel gemaakt.
De klant online
Om die eerste stappen voor een klant te vergemakkelijken heeft Yellowtail iets bedacht waardoor het niet alleen sneller kan, maar ook doelgerichter. Om te beginnen start de klant online. Binnen zeven stappen krijgt de klant een duidelijke uitleg met een dik bestand waarin hij advies krijgt over een hypotheek of een andere lening. Alleen door deze onderneming bespaart de klant al onwijs op zijn eigen kosten. Voor de kleine of makkelijke vragen hoeft hij dus geen adviseur te benaderen.
De klant bepaalt eerst of hij behoefte heeft aan weinig of veel advies. Wanneer die keuze gemaakt is kan hij zijn pakket kiezen. Vervolgens doet de klant een aantal toetsen. Waaronder de haalbaarheid toets. Daaruit blijkt of het advies dat hij zojuist gekregen heeft reëel is. Mocht de klant nog niet tevreden zijn over de huidige vorm van adviesgeving, kan hij binnen een paar klikken een afspraak maken voor een live gesprek met een van de adviseurs.