Koert Oosterhof: ‘Banken moeten zich voorbereiden op grote veranderingen in het betalingsverkeer´
De opkomst van nieuwe spelers in de betalingssector biedt kansen voor iedereen. Verandering is niet beangstigend, verandering is interessant. “De wereld van onze klanten veranderd, wij willen die wereld snappen”. Koert Oosterhof legt uit.
“Op dit moment zien wij drie grote veranderingen die zich gaan ontwikkelen en die de wereld van betalingsverkeer zullen gaan veranderen. De eerste is die van cryptocurrency”, begint Koert Oosterhof, partner Financial Services bij KPMG Accountants N.V., uit te leggen. “Iedereen kent Bitcoin, maar daarachter is alweer een hele nieuwe generatie interessante start-ups in opkomst. En we zien diverse grote banken als UBS, JP Morgan flink investeren. Deze spelers richten zich niet specifiek op Bitcoins, maar eerder op de achterliggende blockchain technologie. Deze technologie is revolutionair omdat hiermee feitelijk wordt gebouwd aan een nieuwe infrastructuur.
Nieuwe wegen
Het bewandelen van nieuwe paden is onderdeel van de toekomstvisie van KPMG, vertelt Oosterhof. “We rekenen erop dat meerdere fintech spelers de grote klanten van de toekomst zullen worden. Daarom zijn we bijvoorbeeld ook founding partner van Holland Fintech, om direct in contact te zijn en die partijen nu al op weg te helpen. Bedenk je goed dat alleen al in deze technologie op dit moment meer geïnvesteerd wordt dan in het internet in 1995 als geheel. Daar kun je een les uit trekken over hoe snel het kan gaan.”
Met het vallen van het woord internet komt ook direct de tweede belangrijke ontwikkeling die volgens KPMG tussen nu een 2020 zal worden doorgemaakt ter sprake. The internet of things. “Of misschien wel the internet of everything. Het gaat dan vooral om de ontwikkeling van de ‘ingebakken betaalfunctie’ die je steeds vaker op allerlei plekken zult tegenkomen. Dit gaat een grote factor van belang worden, zeker wanneer partijen als Facebook en Google erin stappen. Die zijn zo groot geworden dat zij binnen een paar dagen bij iedereen de benodigde app op hun telefoon kunnen krijgen en aan de slag kunnen.”
Geen banken meer
De derde ontwikkeling is die van de peer to peer (p2p) betaling, waarbij consumenten elkaar rechtstreeks betalingen kunnen doen en de bank uit beeld verdwijnt. En wat voor consumenten geldt, zal voor bedrijven – wellicht op de iets langere termijn- ook usance worden.
KPMG bestaat in 2017 precies 100 jaar. Als organisatie blijf je alleen relevant als je continue blijft innoveren en dat is voor banken ook van belang. Iedereen moet zichzelf opnieuw uitvinden. Dat is geen gemakkelijke opgave. Innoveren binnen een bestaande organisatie is altijd moeilijker dan innoveren als nieuwkomer.”
Oosterhof draait tijdens het gesprek de rollen daarom eens om. Hij noemt een sterk punt van start- ups waar de oude spelers hun voordeel mee kunnen doen. “Start-ups staan erom bekend dat zij hun innovatie eerst testen. Daarmee kunnen ze uitvinden of er daadwerkelijk vraag is naar datgene wat zij willen bieden. Vervolgens zijn de succesvolle partijen in staat om het snel en met volume naar de markt te brengen. Banken kunnen hiervan leren. Als je de praktijk van banken met betrekking tot de uitrol van mobiel betalen vergelijkt met de innovatieve partijen, dan is er voor banken nog veel te winnen. Veel start-ups komen niet vanuit banken, iedereen kan meedoen. Anderzijds hebben banken als sterke punt het contact met de klant en dat koesteren zij ook. Toch moeten ook zij zich voorbereiden op het tipping point, het moment waarop de verandering definitief doorzet. Daarin zullen de start-ups de grootste rol spelen.”
Koert Oosterhof is Partner Financial Services bij KPMG en is op 16 juni 2015 tijdens het congres Toekomst van het Betalingsverkeer aanwezig, waar hij zal spreken over “Gamechangers in payments”.