Het solidariteitsprincipe staat zwaar onder druk

Robert Witteveen_150Robert Witteveen, trendwatcher en strategisch marketeer bij Vivat Verzekeringen, laat – hoe kan het ook anders – zijn licht schijnen over de belangrijkste trends in verzekeringsland.

Technologisering van onze maatschappij voornaamste trend

,,Er is veel gaande. Maar de technologisering van onze maatschappij zou ik de voornaamste trend noemen. Big data en artificial intelligence spelen daarbij een grote rol. Dat heeft een enorme weerslag in onze branche.’’ Het accepteren van een verzekering is nu nog mensenwerk. Maar niet voor lang meer, verwacht hij. ,,De nieuwe technologie neemt dit over en kan in 99 procent van de gevallen nog nauwkeuriger beslissingen nemen. Ik heb het nu alleen nog maar over het accepteren van verzekeringen maar ook de afhandeling van schadeclaims zal geautomatiseerd worden. Een grote omslag.’’ De verzekeringsbranche moet mee met alle nieuwe ontwikkelingen, zegt de trendwatcher. ,,We zijn van oudsher een traditionele branche. De verzekeringsbranche loopt niet bepaald voorop in innovatie. Maar we mogen de boot niet missen, anders kunnen we zeker verrast worden.’’

Tweedeling van de maatschappij andere trend

Een andere trend noemt Witteveen de tweedeling van de maatschappij. Ook dat heeft gevolgen voor verzekeringsland. ,,Steeds meer mensen verenigen zich in groepen van gelijkgestemden om risico’s af te dekken. De zogeheten broodfondsen zijn daar een goed voorbeeld van.’’  Als een ander voorbeeld noemt hij de autoverzekeringen die experimenteren met de gedragsgerelateerde premies. ,,Het gedrag wat je vertoont, bepaalt de premie die je moet betalen. Mensen die goed gedrag in het verkeer vertonen en in het verleden geen brokken hebben gemaakt, profiteren daarvan. Een andere groep niet.’’  Die groep, zegt Witteveen gaat het veel lastiger krijgen. ,,Voor deze mensen die zich niet goed willen of kunnen gedragen, die kortom minder vertrouwen geniet wordt het lastiger om een verzekering te vinden.’’

Branche worstelt met deze maatschappelijke ontwikkelingen

,,Het middenveld lijkt te verdwijnen en deze tweedeling legt een enorme druk op het basisprincipe van onze branche. De solidariteit. De verzekeraars willen graag vasthouden aan de principes van weleer, maar de consument is aan het bewegen.’’ En deze strijd gaan de verzekeraars niet winnen, voorspelt Witteveen.

Internationalisering van de sector

,,De landsgrenzen verdwijnen. Ook in onze sector. Partijen van buiten Nederland kunnen een belangrijke rol gaan spelen. Wat gebeurt er als een Uberachtige uit Silicon Valley met een nieuw verzekeringsconcept komt die de bestaande markt er ineens eruit drukt? Wat dan? Dat zijn vraagstukken die de branche zichzelf moet stellen. Wees voorbereid. Zorg dat je een visie hebt!’’

Tijd voor daden!

In de branche wordt nu veel gepraat maar het is tijd voor daden, vindt de expert. ,,Er wordt nu wel veel gekeken naar interessante startups. Ik geloof enorm in de kracht van samenwerken.  Delen is het nieuwe vermenigvuldigen. Zorg dat je contact deelt, zodat je elkaars krachten kunt benutten.’’ Maar experimenteren is wat nieuws voor verzekeraars. ,,Fouten maken wordt in onze branche eigenlijk niet getolereerd.  We gaan van oudsher pas de markt op wanneer we weten dat een product een succes wordt.’’ Dat in tegenstelling tot jonge technologische bedrijven die snel ideeën testen. ,,Een andere manier van werken en denken en daar moeten we ons zeker bewust van zijn.’’

Risk Forum voor Verzekeraars

Robert Witteveen is één van de sprekers tijdens het congres Risk Forum voor Verzekeraars. Hij verzorgt een keynote speech binnen de Innovation & Risk in depth programma stroom met als onderwerp: Innoveren om te excelleren.

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Alle vormen van betalen geregeld op één plek

De manier waarop we betalen verandert continu. Op dit moment zijn twee op de tien …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *