Het is duidelijk dat controllers hun competenties moeten vernieuwen. De controller is enerzijds de business controller in een organisatie, wat vraagt om technische competenties. Anderzijds is hij/zij de handhaver van de financiële moraliteit, waarvoor sociale vaardigheden nodig zijn. Hoe zit het met de strategische vaardigheden?
Technische competentie is vaak al op orde
Als eerste gaat het om de technische competenties: hoe steekt de financiële functie van de controller in elkaar? Ingewikkelde journaalposten mogen bijvoorbeeld geen onbekende zijn voor hem (meerderheid) of haar (minderheid). Doorgaans is deze competentie wel op orde, mede dankzij diverse opleidingen.
Financiële moraliteit handhaven met sociale vaardigheden
Verder is het een must dat de controller beschikt over de soft skills om succesvol te functioneren. Als handhaver van de financiële ethiek en moraliteit moet de controller samen met andere functionarissen – boordevol argumenten – steun zien te krijgen. Dat is niet zo eenvoudig, aangezien het over lastige onderwerpen kan gaan. De controller zit dus in een hybride positie.
Strategische vaardigheden: een must?
Daarnaast is het steeds vaker de vraag of de controller ook over strategische vaardigheden moet beschikken. Het gaat in dit verband niet over de ‘handigheidjes’ die nodig zijn in het sociaal proces, maar om inzicht in strategische vraagstukken.
Dit vraagt dan om een nieuwe dimensie van de controller, namelijk het kunnen aanwenden van strategische vaardigheden. Wat wordt hier nu onder verstaan?
Het gaat erom dat de controller signaleert of de onderwerpen in zijn of haar contacten met de managers een strategische impact zullen hebben. Deze onderwerpen stijgen dus uit boven de operationele gang van zaken waarbij de controller dagelijks betrokken is.
Hoe leert de controller nu om het gevoel te krijgen dat een onderwerp strategisch van aard is?
- Dit betreft lange termijn activiteiten en activiteiten die betrekking hebben op het wezen van de organisatie.
- De controller moet in kunnen schatten of het betreffende onderwerp een strategische impact heeft.
Het gaat om ervaring in de praktijk opdoen en al lerend met onderwerpen van strategische impact om weten te gaan. Dit zijn zaken die doorgaans niet op een (beroeps)opleiding worden geleerd.
Meer toegevoegde waarde als controller
De controller krijgt meer toegevoegde waarde in de functie als er ook aandacht is voor die strategische vraagstukken: het domein van de controller wordt verbreed. In de traditionele rol van controller als business partner bleven deze onderwerpen doorgaans nog buiten beschouwing.
Deze verbreding is een lang gekoesterde wens van controllers om hun functioneren meer impact en zichtbaarheid te geven. Daarom moeten die strategische voelhoorns worden ontwikkeld. Dit kan bijvoorbeeld door deelname aan een management development programma. Door ervaring in de lijn en staf te verkrijgen; stap-voor-stap op weg naar de uiteindelijke top controllersfunctie. In dat programma leert de controller inzicht te krijgen in wat management inhoudt en distantieert zich dus wat verder van het staf-achtige gedrag.
Uiteindelijk zorgt een business controller ervoor dat management problemen van de schouders van het management af gehaald worden. Hierin zit juist de toegevoegde waarde van de controller.
Ga aan de slag: verkorte Business Controllersopleiding
Toekomstgerichte controllers vertellen niet alleen het verhaal achter de cijfers, maar denken ook mee over het realiseren van de strategie (nu en in de toekomst). De nieuwe rol van de controller verschuift dus steeds meer naar business partner.
Tijdens de 5-daagse Business Controllersopleiding leert u wat hiervoor nodig is. Niet alleen wat u daar zelf voor kunt doen, maar ook hoe uw organisatie u daarbij helpt. U leert hoe u:
- de planning en uitvoering van de strategie ondersteunt;
- uw eigen softskills beoordeelt en verbetert;
- verrassende analyses maakt;
- ICT voor u laat werken om dit mogelijk te maken.