Waar doen de pensioenfondsen de klant mee te kort

Door Jeroen Kluizenaar, blogger tijdens het Pensioen Forum 2013

Naast alle openheid en vertrouwen waar de pensioenfondsen de klanten mee tekort doen, is de nieuwe wereld van de social media hen ook nog totaal vreemd. Zo blijkt uit een presenatie van Martin Damen en René Schalk. De twee heren namen een uur de tijd om de zaal tijdens het Pensioen Forum ervan te overtuigen dat het gebruik van Facebook en Twitter een heuse impact kan hebben op het bereik van de klant.

De presentatie was eigenlijk niet nodig geweest ware het niet dat de directies van pensioenfondsen de afgelopen vijf jaar schijnbaar stil hebben gezeten, want je hoeft geen Martin Damen of René Schalk te heten om uit te vinden dat sociale media een goudmijn zijn voor bedrijven die graag (beter) communiceren met hun klant.

Verschillen die we gaan zien
Maar de presentatie ging gelukkig ook over andere zaken. Logischerwijs over pensioenen. En met name over de verschillen die we over pak hem beet twintig jaar zullen zien. Verschillen over hoe ons leven en pensioen er op dat moment uit zal zien. Totaal anders dan nu, zo concluderen de heren. In 2030 is alles anders. In 2030 blijven we langer werken. Omdat we dat leuk vinden. In 2030 krijgen we te maken met deeltijdpensioenen en heet het pensioen niet het pensioen meer, maar noemen we het een onderdeel van onze totale financiële planning. Pensioen klinkt immers zo saai.

Wat Damen en Schalk goed deden was het beeld schetsen van hoe het er nu uitziet. Zonder randzaken of lange termen. “Op dit moment snapt niemand er wat van,” klonk er door de zaal. Het is niet overdreven of gechargeerd. Het is exact waar het op slaat. Dat moet dus een van de eerste zaken worden die in 2030 in orde zijn.

De broodnodige verandering gaat dus weer verder. Niet alleen moet het vertrouwen hersteld worden of moet er meer openheid komen. Binnen pensioenfondsen moet de directie ook duidelijk verjongd worden. Anno 2013 hoeven er geen presentaties of congressen gehouden worden om achter de impact van social media te komen. Een goedlopend bedrijf hoorde daar al minstens twee jaar eerder op te anticiperen.

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Big data-analyse en de rol van AI

Auteur: Tony De Jonker Met een razend tempo krijgen we te maken met de komst …

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *