TomTom groot gebleven door Big Data

george-de-boer-150x150v2Onlangs kwam in het nieuws dat TomTom gaat samenwerken met de gemeente Amsterdam om de doorstroming van het verkeer beter te maken en parkeren in de hoofdstad efficiënter. Wij legden spreker van het congres Exploitatie Big Data George de Boer, Leader of Connected Car Initiatives bij TomTom daarom enkele vragen voor over dit nieuwsbericht. 

Wat is de reden voor TomTom om deze verkeersinformatie  met Amsterdam te delen?

TomTom verzamelt al vanaf 2006 big data over verkeersbewegingen en is continue bezig om te kijken hoe hier oplossingen mee kunnen worden gemaakt die de mobiliteit verbeteren. Uiteraard wordt dat in producten gebruikt als de TomTom navigatie software maar ook door derde partijen. TomTom levert die informatie ook al langer in speciale vormen voor bedrijven en overheden. Deze producten waren heel specialistisch en voor verkeerskundige om analyses mee te maken. TomTom heeft recent de slag gemaakt om deze data nog makkelijker te ontsluiten middels standaard APIs en vriendelijke user interfaces zoals bijvoorbeeld city.tomtom.com.

Wie is de opdrachtgever? RDW? Of is het puur eigen initiatief

TomTom praat al sinds het ontwikkelen van de eigen verkeersinformatie in 2007 met overheden en onderzoeksinstellingen over de hele wereld. In het begin werd er nog met een schuin oog gekeken naar nieuwe technologie als Floating Car Data en lag de focus op vaste wegkantsystemen en sensoren om verkeersdata te verzamelen. Sinds enkele jaren is er echter met de awareness voor IoT, Big Data en Machine Learning een kentering gekomen en kijken overheden steeds meer naar slimmere oplossingen. Dit wordt mede mogelijk gemaakt zoals de Beter Benutten projecten van de overheid. Met het hoofdkantoor van TomTom in Amsterdam hebben we altijd al een nauwe band gehad met de gemeente Amsterdam en is er van twee kanten de wens om de mobiliteit in Amsterdam samen naar een hoger plan te tillen. Nu worden dus miljarden datapunten – verzameld en verwerkt de nieuwste technologieën – gebruikt om op het hele wegennetwerk van Amsterdam analyses te doen, de knelpunten te identificeren en creatieve oplossingen te vinden. 

Welke diensten denkt Tomtom nog meer aan te gaan bieden in de toekomst?

TomTom heeft recent een parkeerdienst gelanceerd en kan hiervoor goed de data van bijvoorbeeld de on-street parking en parkeergarages gebruiken. We werken ook aan user interfaces en APIs waarmee vertrouwde partijen zoals bijvoorbeeld de hulpverleners als brandweer, geplande wegafsluitingen kunnen invoeren. Zij kunnen daar dan zelf gebruik van kunnen maken via hun connected voertuigen voorzien van TomTom Telematics apparatuur en andere weggebruikers profiteren daar ook van omdat deze in de real-time traffic feed verschijnen. Daarnaast werkt TomTom aan meer producten voor professionals zoals bijvoorbeeld nieuwe user interfaces die in verkeerscentrales kunnen worden gebruikt. Meer daarover meer op het congres Exploitatie Big Data.

Congres Exploitatie Big Data

Op het congres Exploitatie Big Data hoort u meer over de toekomstplannen van TomTom, maar ook vertellen zij u hoe het bedrijf groot is geworden door het gebruik van Big Data. Nieuwsgierig?

Bekijk het programma van Exploitatie Big Data

 

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Customer experience management is tegenwoordig essentieel

Customer experience management is essentieel om relevant te zijn en blijven voor klanten. Financiële organisaties …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *