Klanten achterdochtig tegenover de verstrekkers op het Nationale Pensioencongres

Door Jeroen Kluizenaar, blogger tijdens het Pensioen Forum 2013

Nederland moet wel heel weinig vertrouwen hebben in de pensioenfondsen. Dat de fondsen niet goed met de klanten zijn omgegaan was duidelijk. Maar dat de klant – ook wel werkend Nederland genoemd – zo achterdochtig was tegenover de verstrekkers bleek wel op 1 en 2 oktober op het Pensioen Forum. Je hoefde niet goed op te letten om je aan het woord “vertrouwen” enorm te ergeren. Niet een presenatie liet het momemt onbenut om dit veelomvattende woord even buiten beschouwing te laten. In de presentatie van Joost Wiebenga kwam iets aan bod waar nog niet veel mensen van gehoord hadden, zo bleek aan de reactie van de zaal. Transparency International moet voortaan een einde gaan maken aan de wereldwijde corruptie. Een fantastische onderneming als je het mij vraagt.

Transparency International
Op het eigen digitale huis is te lezen dat Transparency International met name gelanceerd is om in landen waar corruptie hoog in de agenda staat aan te pakken. Maar daar bleef het niet bij. Ook in West-Europa is de vereniging nu actief. Want ook hier hebben we te maken met corrupte. Maar de organisatie houdt zich niet alleen daarmee bezig. Transparency International is ook op het vlak van bemiddeling en consulting druk aanwezig.

Welbekende wantrouwen
Zo komt ook het welbekende wantrouwen ook weer aan bod in de speech van Joost Wiebenga. Het publieke vertrouwen in het eigen pensioenfonds daalde van 62 procent in 2011 naar 55 procent in 2012. Niet echt veelbelovend voor het jaar 2013. De aanpak om het vertrouwen terug te winnen ligt daarom niet alleen in de openhartigheid of de transparantie. De totale benadering moet volgens Wiebenga ook anders. Wiebenga heeft het over een bepaalde verwachtingskloof waar we in Nederland mee te maken hebben. Het beeld dat bestaat over wat je krijgt bij een pensioen loopt ver uiteen met dat de fondsen voorschotelen. Dat wekt wrijving op.

Als afsluiting heeft Wiebenga een goede tip. Wat we er mee moeten, moeten we zelf weten. “Het gaat niet om het antwoord, maar om het proces,” begint de anekdote. “Kijk in de spiegel” en “stel ijkpunten op”. Het zijn niet de meest duidelijke of concrete antwoorden naar waar we zo wanhopig op zoek zijn. Toch voelt het wel motiverend.

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Alle vormen van betalen geregeld op één plek

De manier waarop we betalen verandert continu. Op dit moment zijn twee op de tien …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *