Amos Kater: ‘Mijn visie is dat we moeten zorgen dat betalen leuker wordt.’

Interview met Amos Kater, Practice Leader bij UL over de toekomstige ontwikkelingen van het betalingsverkeer, de rol van banken en het belang van samenwerken.


Betalen is niet leuk. Elke klant die betalen leuk vindt zeg ik altijd: welkom, kom mij vooral geld geven. Dus mijn visie is dat we moeten zorgen dat het op een bepaalde manier leuker wordt. Ik zou bijna de slogan van de Belastingdienst gebruiken waarbij je zegt van: kunnen we het makkelijker maken, maar het gaat niet alleen om makkelijker maken maar ook leuker maken. Hoe kunnen we het combineren met andere diensten, zodat een klant denkt of een gebruiker, een consument: goh, zo gaat het makkelijk, ik krijg er nog wat bij, ik krijg mijn kortingen automatisch, mijn puntjes automatisch. Dat is mijn visie: we moeten het echt veranderen. Het is al heel lang traditioneel hetzelfde, met een kaartje betalen en dat gaat anders worden. Of het nu met een mobiel is of met een smart watch, we gaan anders betalen en we gaan er veel meer aan toevoegen.

Inspelen op de toekomstige ontwikkelingen

Wij als UL helpen onze klanten, dat zijn vaak banken, andere financiële instellingen, maar zelfs winkeliers als dat nodig is of openbaar vervoersbedrijven, met advies hoe zij dit nu kunnen gaan doen. Hoe ga je dit doen en dan met name hoe ga je het ook technisch realiseren en als je dan weet hoe je het gaat realiseren, helpen we ze ook met het implementeren. We bouwen het niet zelf, maar we begeleiden wel de volledige implementatie en aan het eind zorgen we ook nog eens een keertje dat het goed werkt. Want bij dit soort producten is het wel zo dat je van te voren goed moet testen of het goed werkt voordat je het naar de klant toe brengt. Als het niet werkt dan krijg je het wel heel snel teruggekaatst en zal zo’n klant het niet opnieuw gaan gebruiken.

Rol van de banken

Als een klant bepaalt hoe hij betaalt, dan is dat een heel belangrijk iets, want dat betekent dus als bank dat je moet na gaan denken hoe kan ik mijn klant het beste bedienen en nu is het gewoon we hebben het standaardproduct, maar er zijn concurrenten. Er zijn zelfs zoals we het zo mooi noemen over the top players zoals Paypal of Google en straks ook alles wat op Bitcoin-achtige technologieën is gebaseerd, die andere mogelijkheden gaan bieden en een klant verwacht van de banken, dat die daarin mee beweegt. Een klant verwacht dat als hij een overboeking doet van de ABN-AMRO naar de RABO bank, dat het direct op die RABO rekening staat en niet overnight. Bitcoin doet dat en banken moeten dat ook doen.

Toekomst van het betalingsverkeer

Mijn verwachting is absoluut dat in de toekomst de bestaande portemonnee, zoals we die allemaal bij ons hebben met een stapel pasjes en veel contant geld, die bestaat niet meer. Dat contant geld heb ik al niet meer in mijn portemonnee zitten en als ik een keer contant geld nodig heb, dan denk ik: o shit, ik moet geld hebben. Dus dat gaat verdwijnen. Waar die pasjes precies gaan zitten, dat weet ik niet. Worden die in mijn mobiele telefoon of zoals ik al eerder zei de smart watch of wat voor device ook, dat zal de toekomst uitwijzen, maar dat het virtuele kaarten worden, virtuele betaalmiddelen, daar geloof ik absoluut in.

Belang van samenwerken

Ik denk, dat het heel belangrijk is om juist met elkaar te praten hier over want dit soort dingen die ontwikkel je niet in een achterkamertje geïsoleerd. Je moet die samen doen en ik denk ook, dat een Nederlandse samenleving, het is een heel congres gefocust op Nederland, laten we het met elkaar doen. Laten we met elkaar zorgen dat we hier de klant het beste bieden, want uiteindelijk moet de klant centraal staan en moet de gebruikservaring voor de klant hetzelfde zijn, wie het ook biedt, als we dat met elkaar doen en door met elkaar te praten en dat te realiseren. Ik denk dat dat de reden is dat we hier komen. Dat is in ieder geval de reden waarom wij graag bijdragen aan zo’n congres en ook meedenken hoe kunnen we dit gaan doen.


Amos Kater is één van de sprekers op het congres Toekomst van het Betalingsverkeer, dat dit jaar op 16 juni plaatsvindt. Al meer dan 16 jaar hét congres in Nederland waar jaarlijks meer dan 200 betaalexperts samen komen om alles te horen over de laatste ontwikkelingen in de betaalsector.

Over marieke

Bekijk ook

Alle vormen van betalen geregeld op één plek

De manier waarop we betalen verandert continu. Op dit moment zijn twee op de tien …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *