Data inzetten om juridisch en financieel gedoe te voorkomen

Veel mensen kennen DAS van de juridische dienstverlening; denk aan de bekende rechtsbijstandsverzekering. DAS heeft echter ook een andere tak, credit management, en opereert in dit marktsegment onder namen als DAS, Cannock Chase en EDR. Deze bedrijven verzorgen onder meer de incassering voor bedrijven met veel klanten, van kabelmaatschappijen tot leasemaatschappijen. Met behulp van kennis, technologie en data vergroten ze de tevredenheid van hun klanten.

Egmont Philips, directeur marketing bij DAS, heeft een passie voor customer experience. Het loopt als een rode draad door zijn carrière, die hem een half jaar geleden bij DAS deed belanden. “We streven bij DAS naar excellente customer experience. We verdiepen ons heel goed in wat onze klanten denken en voelen. Zo weten we uit jarenlange ervaring dat ondernemers die een juridisch geschil hebben dat ‘gedoe’ vinden. Ze willen daar niet veel tijd aan besteden; het leidt af en kost tijd en energie. Van een grote klant die niet betaalt kan een ondernemer slapeloze nachten hebben. Wij kunnen onze klanten juridisch uiteraard ondersteunen bij conflicten en het voldoen aan wetgeving. Maar liever nog willen we hen helpen met het voorkomen van problemen en sterker te worden.”

Dienst die beschermt tegen ‘gedoe’

Deze customer journey heeft geresulteerd in een dienst die klanten van DAS beschermt tegen gedoe. Philips: “Veel voorkomende vragen van ondernemers zijn:  ‘Wat moet ik doen bij ziekte van een van mijn medewerkers?’ ‘Gaat die klant wel betalen?’ ‘Hoe stel ik een concurrentiebeding op?’ Bij de ontwikkeling van Business Club DAS hebben we onze kennis van het recht ten volle benut. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld veel gedoe voorkomen door goede algemene voorwaarden op te stellen en hun contracten met leveranciers en medewerkers op orde brengen. Dat kan een eerste filter voor problemen zijn.” Hoe gaat DAS te werk?

Philips: “Met behulp van intelligente scans brengen we de risico’s van het bedrijf op juridisch en financieel gebied in kaart. De betaalscan bijvoorbeeld geeft een goed beeld van betaalrisico’s van de zakelijke klantenportefeuille. Daarvoor gebruiken we eigen bronnen met kredietwaardigheidsinformatie en openbare data, bijvoorbeeld jaarcijfers, die in een intelligente analyse afgezet worden tegen performance van branchegenoten. Het is een nieuw product: Business Club DAS. We hebben nét de eerste honderd klanten op deze nieuwe dienstverlening binnen. Nu is al duidelijk dat onze klanten enthousiast zijn en zich geholpen voelen.”

Van verzekeren naar dienstverlening

Hoewel Philips pas een halfjaar in dienst is bij DAS meent hij dat veel bedrijven iets van zijn werkgever kunnen opsteken. “DAS innoveert met lef en ondernemerschap. We zijn al oplossingen aan het bouwen als we nog maar een vermoeden hebben dat onze klanten er behoefte aan hebben. En we zijn voortdurend aan het experimenteren. Tijdens mijn presentatie op het Customer Experience en Data Driven Innovation Event (27 maart, Utrecht) laat ik zien hoe DAS met behulp van kennis, data en technologie de transitie maakt van verzekeren naar dienstverlening.”

Customer Experience & Data Driven Innovation

Op 27 maart verzorgt marketing directeur Egmont Philips de ronde tafel sessie “Van oplossen naar voorkomen o.b.v. predictive analytics voor klanten”. Benieuwd welke presentaties en experts nog meer op het programma staan?
Bezoek de website

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Alle vormen van betalen geregeld op één plek

De manier waarop we betalen verandert continu. Op dit moment zijn twee op de tien …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *