Home » Data » e-Identity binnen het NS Fiets InnovatieLab

e-Identity binnen het NS Fiets InnovatieLab

Op 12 februari 2020 vindt de 5e editie van het e-Identity congres plaats. Sjoerd Gallmann, Manager Services Innovatie & Support bij NS Stations, geeft een lezing op het congres over e-Identity binnen het NS Fiets InnovatieLab. Wij stellen Sjoerd en het NS Fiets InnovatieLab graag aan je voor.

Waarom is er een NS Fiets InnovatieLab?

In de steeds drukker wordende binnensteden wint de fiets steeds meer aan terrein. Bij treinreizigers in Nederland is de fiets zelfs het belangrijkste transportmiddel. Ruim 45% van de reizigers komt op de fiets naar het station. En dit aantal groeit op diverse locaties al naar 50-60%. Ook het aantal OV-fietsritten -voor het laatste stukje van de reis- groeit ieder jaar. Vorig jaar werd het record aantal van 4,2 miljoen OV-fietsritten bereikt.

Om deze groei te ondersteunen en te versnellen wil NS het fietsen van en naar het station steeds makkelijker maken. Door goed samen te werken met partners als ProRail, gemeenten en leveranciers, maar natuurlijk ook door te innoveren.

Wat doet Sjoerd binnen het NS Fiets InnovatieLab?

“Binnen NS Stations ben ik verantwoordelijk voor het initiëren en implementeren van de innovaties voor onder andere fietsparkeren en OV-fiets. Samen met vele collega’s vanuit business en IT zijn we bezig met het verbeteren van de deur-tot-deur-reis, zodat meer reizigers voor de trein kiezen. NS zet haar klanten op één. Door slimme innovaties te ontwikkelen, te pilotten en daarna te implementeren in het land, zorgen we ervoor dat de customer journey van onze reizigers beter en aangenamer wordt. Als meer reizigers kiezen voor de trein en het OV dan zorgt dit voor minder files en een kleinere belasting van het milieu. Het geeft mij elke dag veel energie om met een enthousiaste groep van collega’s hier een bijdrage aan te leveren.”

Waarom is innoveren voor jullie zo belangrijk?

Innoveren bestaat uit verschillende fasen. Van het verzinnen van ideeën tot het daadwerkelijk invoeren. Een van de fasen bestaat uit het testen van het product of proces in de praktijk. Nadat dit natuurlijk al uitgebreid getest is in een testomgeving en met betrokken stakeholders is afgestemd.

NS Stations test op dit moment verschillende innovaties samen met reizigers in de dagelijkse praktijk in de fietsenstallingen. Dat doen we onder de noemer NS Fiets InnovatieLab. Daarmee willen we aangeven dat we de nieuwe producten zoals het slimme OV-fiets slot gaan uitproberen. We gaan testen of het in de praktijk net zo goed werkt als wij op de tekentafel bedacht hadden en in de testomgeving getest hadden. Daarbij zullen zaken goed gaan maar kan er ook iets minder goed werken dan gehoopt. Daarom noemen we het een NS Fiets InnovatieLab; we gaan samen met reizigers testen, experimenteren en verder verbeteren om zo samen tot de beste uitvoering te komen.

Met welke innovaties zijn jullie op dit moment bezig?

– Nieuwe in- en uitcheckzone

De propositie van de eerste 24 uur gratis stallen levert veel nieuwe fietsenstallers op. Soms is het dus druk in een stalling. Naar binnen gaan, gaat snel. Even scannen bij een incheckpunt en door. Bij het verlaten van de stalling checkt een medewerker hoelang een fiets er stond. Dat kost tijd, want als een fiets langer dan 24 uur in de stalling staat, moet er betaald worden. In de grote fietsenstallingen bestaat dan het risico op filevorming en medewerkers zijn door het ‘betaaloponthoud’ even niet beschikbaar om service te verlenen.

NS is daarom op zoek naar een eenvoudiger manier om bij de grotere stallingen uit te checken. Daarvoor is de nieuwe in- en uitcheck zone ontwikkeld: je checkt in- en uit met je OV-chipkaart bij een poort of bij in- en uitcheck zuilen. Je stallingverbruik wordt automatisch van je rekening afgeschreven of je betaalt contactloos met je pinpas. Daarnaast worden stallers nog extra snelheid en gemak geboden door de mogelijkheid om een tag (chip) op de fiets te plaatsen waarmee het in- en uitchecken automatisch gebeurt.

– Slim OV-fiets slot

Om in de grote vraag naar OV-fietsen te voorzien heeft NS Stations in de afgelopen 2 jaar meer dan 12.000 OV-fietsen bij besteld. Er zijn nu 20.500 OV-fietsen beschikbaar. De grote uitdaging voor NS Stations is om ruimte te vinden voor deze nieuwe OV-fietsen in fietsenstallingen of andere locaties. We vragen onze partners om ons daarbij te helpen. Daarnaast moet het verhuurproces van OV-fiets verbeterd worden om zulke grote aantallen fietsen en ritten goed beheersbaar te houden. Ook werkt NS aan de ontwikkeling van een nieuw OV-fiets uitgiftepunt voor onbemenste locaties. Om daar ook het slimme slot te kunnen gebruiken en om voor de klant overal eenzelfde wijze van uitgifte te bieden. Wel zo makkelijk en duidelijk!

Met het Slimme slot loop je naar een fiets in de stalling en houd je je OV-chipkaart tegen het slimme slot. Het slot springt open wanneer je een abonnement hebt en de fiets in orde is. De OV-chipkaart is vanaf dat moment je fietssleutel tijdens de rit die je maakt. Op het moment dat je hem weer op een OV-fiets locatie brengt en op slot zet ben je helemaal klaar. Dit alles doen we met dezelfde gegevens waar we eerder ook al mee werkten. We houden niet bij waar je hebt gefietst en dat hoeven we ook niet te weten.

Meer weten?

Op het e-Identity congres neemt Sjoerd je mee over het belang van gebruiksvriendelijkheid versus zo min mogelijk data verzamelen. Hij verteld over de focus van NS op het maximaliseren van klantwaarden, betrouwbaarheid en innovatie binnen identity management. Benieuwd naar het congresprogramma?

Bekijk de e-Identity website

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Kabinet: Burgers verdienen betere uitvoering

Bron: Rijksoverheid Het kabinet hecht waarde aan een betere uitvoering van overheidstaken. Meer maatwerk voor …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *