Home » Data » Data: De financiële industrie heeft oplossingen nodig om in de veranderende wereld mee te kunnen

Data: De financiële industrie heeft oplossingen nodig om in de veranderende wereld mee te kunnen

Interview met Paul Janssen, Director Cord, door Yellowtail

Waar staat de financiële sector vandaag de dag als het gaat om data-aggregatie?

We zien een duidelijk verschil tussen de situatie in de VS en in Europa. In de VS is data aggregatie al gemeengoed. Partijen zoals Yodlee en Quovo aggregeren duizenden sites waarop consumenten accounts hebben en koppelen rechtstreeks met beleggingsplatformen waarop financieel adviseurs investeringsportfolio’s voor hun klanten managen. Klantinformatie wordt langs die weg dagelijks volautomatisch bijgewerkt en gemonitord. En dat voedt nieuwe verdienmodellen op basis van abonnementen of uurvergoeding.

In Europa zijn we nog niet zo ver. Nu wetgeving rondom PSD2 is aangenomen zal daar verandering in komen. In Nederland lopen we voorop en is de vervanging van DigID ook een belangrijke stap. Mijn inziens gaat dit echter niet snel genoeg: de financiële industrie schreeuwt om een snellere oplossing!

Waar vraagt de markt op dit moment om?

We zien dat consumenten steeds vaker behoefte hebben aan financiële informatie en ook steeds vaker zelf deel uit maken van het advies- en beheerproces. De overheid trekt zich terug als verzorger, het pensioensysteem wijzigt, oude zekerheden staan op de tocht. Hypotheekadvies wordt als duur ervaren en geeft ruimte aan de ontwikkeling van execution-only oplossingen. Bovendien is de consument veeleisender en verwacht direct antwoorden zonder voorbehoud. Geldverstrekkers en verzekeraars hebben juist zekerheid nodig of de aangeleverde informatie correct en volledig is.
Tegelijkertijd neemt het aantal beschikbare financieel adviseurs af als gevolg van wijzigende verdienmodellen en de hogere opleidingseisen die de overheid stelt.
De financiële industrie heeft oplossingen nodig om in die veranderende wereld mee te kunnen:

  • Het adviesproces moet goedkoper en efficiënter. Consumenten moeten zelfredzamer worden en in ieder geval de inventarisatie zelf kunnen doen;
  • Informatie moet vanaf de bron worden ontsloten zodat het uploaden van allerlei documenten en controle achteraf overbodig wordt.

Welke uitdagingen liggen er  momenteel om data-aggregatie toepassingen binnen financiële op te starten?

Veruit de belangrijkste hindernis op dit moment is de regelgeving rondom DigID en bankaccounts. De data is legaal alleen te  verkrijgen via het downloaden en weer uploaden van brondocumenten. Dat is niet alleen omslachtig, maar maakt deze documenten ook minder betrouwbaar. Ook is het minder veilig: die documenten staan na download immers op iemands computer. Het is veel efficiënter en betrouwbaarder als de consument het zonder manuele tussenkomst rechtstreeks zou kunnen doorvoeren. Yellowtail heeft technologie ontwikkeld (het Cord finance platform) waarmee de consument slechts éénmaal hoeft in te loggen en waarmee alle data veilig en betrouwbaar kan worden gedeeld. Wat we nog nodig hebben is toestemming om die technologie ook daadwerkelijk te mogen gebruiken. PSD2 en de vervanging van DigID zijn belangrijke stappen om dit op te lossen.

Bij de verzekeringsbranche zien we nog weinig beweging om de informatie rondom lijfrenteverzekeringen naar buiten te ontsluiten. Dat is wel nodig om digitaal een volledig klantbeeld te kunnen ontsluiten. Ik verwacht dat er een vergelijkbare site als MijnPensioenOverzicht komt voor levensverzekeringen. Of beter, dat verzekeraars aansluiten op de PSD2 gedachte en hun digitale portalen via API’s toegankelijk maken voor derden.

Nadat PSD2 is geïmplementeerd en er een bruikbare DigID vervanger is moeten nog oplossingen worden bedacht waarmee persoonlijke informatie in opdracht van de consument automatisch kan worden ververst in het klantbeeld bij zijn financieel adviseur. Pas dan komt de volledige potentie van data aggregatie voor de consument tot uiting.

Waar staat data-aggregatie over vijf jaar?

Ik verwacht een enorme ontwikkeling in de komende jaren. Digitale ontsluiting van persoonlijke informatie zal gemeengoed zijn. Consumenten vinden het vanzelfsprekend en noodzakelijk dat zij die informatie met een simpele opdracht met door hen vertrouwde partijen kunnen delen. En ze vertrouwen er op dat die partij hen direct informeert als hun financiële situatie dermate is gewijzigd dat gemaakte financiële plannen in gevaar komen. Consumenten zullen beter begrijpen dat ze zelf rechtstreeks invloed hebben op hun financiële toekomst en mede door de eenvoud van het verzamelen van informatie daarmee ook actief aan de slag gaan.

 

Wilt u meer weten over Big Data in de financiële sector?

Het belang van Big Data is inmiddels bekend, evenals verschillende cases binnen de financiële sector. Maar wat is de volgende stap: hoe kunt u Big Data structureel beetpakken om valide conclusies te trekken en de voordelen optimaal te benutten? Op het congres Big Data in de financiële sector ontmoet u diverse professionals die één ding gemeen hebben: ze bouwen aan een datagedreven finance wereld. Laat u inspireren door de toekomstvisie van deze experts en neem een scala aan praktische lessons learned mee naar huis.

Bekijk het programma

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

De kloof tussen gebruikers en aanbieders van e-Identity oplossingen

 ‘Jij bent jij en ik ben ik!’ Een blog over e-Identity, digitale identiteit. Je denkt …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *