Home » Data » Hoe persoonlijk mag digitale marketing worden?

Hoe persoonlijk mag digitale marketing worden?

In aanloop naar het congres Customer Experience en Data Driven Innovation, spraken wij Lars van de Ven. Lars is sinds 1 januari 2016 werkzaam voor het programmateam Innovatie & Fintech van de Autoriteit Financiële Markten. Binnen de AFM houdt Lars zich bezig met de impact van digitale marketing op de financiële wereld en de rol die het AFM hierin speelt. Hieronder leest u zijn blog:

Onze samenleving digitaliseert in hoog tempo. Met moderne technologieën is ons online gedrag nauwkeurig te volgen en te meten. Dit maakt ook vergaande vormen van persoonlijke beïnvloeding mogelijk bij de marketing van producten en diensten. Hoe ver mag een aanbieder gaan om daar gebruik van te maken?

Onze persoonlijke data geven we gemakkelijk prijs

Het is schrikbarend om te zien hoe eenvoudig we online – of via mobiele apps – informatie over onszelf prijsgeven. De meesten van ons zijn zich daar niet eens van bewust. Toegegeven, zelf kies ik ook regelmatig voor gemak en accepteer de cookie-melding of privacyverklaring zonder ook maar een letter te lezen. Ik sta er niet bij stil, want ik wil gewoon snel toegang krijgen. Maar dit is niet zonder consequenties. Want met onze impliciete toestemming kunnen aanbieders ongelooflijk veel persoonlijke gegevens vergaren én verhandelen.

Van iedereen een profiel

De verzameling en combinatie van verschillende bronnen van persoonlijke gegevens levert een enorme hoeveelheid waardevolle data op. Online aanbieders kunnen deze berg data met behulp van (zelflerende) algoritmen steeds beter analyseren en zo steeds meer over ons gedrag te weten komen. Zo kan een algoritme op basis van 10 likes op Facebook al beter beoordelen wie je bent dan je collega dat kan, en vanaf 150 likes is er geen verschil met familieleden.

Ter vergelijking: de gemiddelde Facebookgebruiker heeft 227 likes. En stel je eens voor als dit wordt gecombineerd met data van slimme apparaten zoals smartphones, smartwatches of fitness trackers zoals locatie, hartslag, met wie we contact hebben, et cetera. Dat maakt het mogelijk om een zeer gedetailleerd profiel je samen te stellen.

En de financiële sector?

Kijkend naar mijn eigen terrein, de financiële sector, dan zie ik dat men volop experimenteert met digitale marketing. Dit varieert van het testen van kleine zaken zoals de kleur van een webpagina, tot aan experimenten om het meest effectieve verkoopargument te bepalen, of zelfs de personalisatie van een website met behulp van zelflerende algoritmen. Hoe reageren we hierop als toezichthouder?

Duidelijk is dat ons toezicht gelijke pas moet houden met dit soort ontwikkelingen. We gaan bijvoorbeeld nadrukkelijker kijken naar wat de wettelijke vereisten om correcte, duidelijke en niet misleidende informatie te verstrekken aan klanten betekenen in een digitale context.

Waar ligt de grens?

Kunnen we op voorhand bepalen wanneer beïnvloeding overgaat in misleiding? Dat denk ik niet, want er zal altijd een grijs gebied blijven bestaan. Daarom is een goed moreel kompas van de financiële aanbieder zo belangrijk. We verwachten dan ook dat financiële instellingen de achterliggende principes van de zorgplicht en het parp-proces in acht nemen bij hun digitale marketingactiviteiten.

Dat wil zeggen, hoe meer de financiële instelling weet over zijn klant, hoe groter wij diens zorgplicht achten naar die klant. Want als klantdata wordt gebruikt om zo persoonlijk mogelijk iemand te beïnvloeden, geldt daarbij ook dat met dezelfde data voorzienbare schade kan – nee, moet – worden voorkomen.

Customer Experience & Data Driven Innovation

Lars leidt de rondetafelsessie over de impact van digitale marketing op de financiële wereld. Daarnaast wordt dieper ingegaan op de rol die de AFM hierin speelt. In een wereld waarin data een steeds grotere rol speelt, komen financiële ondernemingen steeds meer van hun klanten te weten. Dit levert ook interessante inzichten op over hun koopgedrag. Hoe beïnvloedt u het koopgedrag van uw klanten, en waar ligt de grens? Of gebruikt u deze inzichten ook om voorzienbare schade te voorkomen?

Graag gaat Lars dit dialoog met u aan tijdens het congres Customer Experience en Data Driven Innovation. Meer informatie? Bezoek de website
Bezoek de website

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Data, wat kunnen we er nou eigenlijk mee?

Data is tegenwoordig onmisbaar voor iedereen. Waar u ook komt, u heeft er te maken …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *