Voorafgaand aan het congres Big Data in de financiële sector interviewden wij Kim Verhaaf,Directeur Customer Intelligence ING en spreker tijdens het congres. Wat is zijn visie op Big Data en welke kansen biedt Big Data voor de sector?
Bekijk het volledige interview
Transcriptie van het interview
Dit is een nieuw vlak, Big Data, dus het gaat zich nog de komende tijd ontwikkelen, waarbij je een aantal ontwikkelingen hebt. De technologische ontwikkelingen die hier erg snel gaan, de tooling en de analyses die je daarmee kan doen gaan ontzettend snel. En het derde is natuurlijk alles wat met wetgeving en ethiek te maken heeft. Dat gaat zich ook heel erg snel ontwikkelen. Ik denk dat klanten moeten aangeven dat ze het heel prettig vinden dat ze benaderd worden door bedrijven wanneer ze hun data achterlaten op internet, of andere signalen afgeven. En het tweede wat ik denk heel erg belangrijk vind is dat ook bedrijven zelf een soort ethische, morale code moeten hebben. En ik vind dat een en ander zou moeten stoppen bij de persoonlijke levenssfeer van mensen.
Ik denk dat Big Data heel veel kansen biedt om zijn dienstverlening naar klanten te verbeteren. En met dienstverlening bedoel ik dus niet veel meer gaan verkopen. Ik denk dat het een soort start van de transformatie is van de financiële sector naar van alleen maar financiële diensten bieden naar ook diensten die beyond banking gaan.
Wilt u meer weten over Big Data?
Kom dan op 4 februari naar het congres Big Data in de financiële sector. Hier hoort u alles over de laatste trends en ontwikkelingen, leert u wat organisaties mogen in het kader van privacywetgeving en wordt u middels diverse praktijkcases geïnspireerd over de kansen die Big Data met zich meebrengt, zoals:
- Het terugdringen van fraude
- Het voorspellen van klant- cq. koopgedrag
- Het afstemmen van (product)aanbod op individuele consumenten