Door Clarissa Liesdek, blogger tijdens Hypothekencongres 2013
Tijdens het Hypothekencongres kaartte Mastop het probleem op de huizenmarkt aan. Volgens Mastop liggen onder andere in zijn vakgebied tientallen huizen onder water. Ook zullen schulden naar verwachting toenemen. Oorzaken van dit probleem ligt bij het verliezen van een baan, wanbetaling en het beëindigen van een relatie. Volgens Mastop zouden adviseurs zich daarop moeten focussen en kijken hoe problemen van te voren kunnen worden verwacht. Dat wordt ook wel preventief beheer genoemd.
Preventief beheer in de gezondheidszorg
Om dit fenomeen duidelijk uit te leggen, kaartte Mastop de uitkomsten van het preventief beheer in de gezondheidszorg van China aan. Ongeveer 80 procent van de Chinese gezondheidszorg is gericht op preventie. In China worden ouderen gedwongen fit te blijven door te fitnessen naarmate zij ouder worden. Het sterftecijfer in Nederland is 8,5 procent. In China is dat 7,17 procent. Hoewel deze cijfers dichtbij elkaar liggen, laat dit resultaat een verschil zien. Ook de Amerikaanse gezondheidszorgorganisatie Kaiser heeft haar zorg ingesteld op basis van preventie en heeft één van de hoogste winstcijfers.
Volgens Mastop is de oplossing om van bijzonder beheer naar preventief beheer over te stappen: ‘’Hoe kunnen het beste van de klant uit de klant halen? Hoe kunnen problemen van te voren voorspellen?”, aldus Mastop.
In preventief beheer kunnen maar liefst drie stappen worden genomen: signaleren,voorspellen en voorkomen. ‘’De vraag: Hoe groot is de kans dat een klant in een bepaalde situatie terechtkomt en welke actie kan ik als adviseur ondernemen dat die kans wordt verlaagd”, zegt Mastop.
Één van de acties die ondernomen kunnen worden is het opzetten van een peergroup. Hiermee wordt de klant ondersteund met meer advies en wordt er gelet op de klantvriendelijkheid. Een andere actie is een pressie actie: Transparante communicatie, zodat de klant het kan begrijpen. Ten slotte moet er meer gecommuniceerd worden met de klanten, zodat er meer informatie boven water komt.
Big Data
Een andere actie is het gebruik van BigData. Data behoort tot één van de snelst geadopteerde technologieen van deze tijd. Zo zijn er verschillende soorten data: Publieke date, Private Data, Polis Data enzovoort.
Welke Data kun je als adviseur gebruiken?
– Business Intellegence: rapportages maken over uw klanten.
– Prodictive Analytics: Hoe kan je als adviseur de toekomst voorspellen?
Als advies van Mastop voor andere adviseurs was het volgende: ‘’Neem gericht en proactief actie die in het belang is van de klant.”