Na meer dan 12 jaar ervaring als bedrijfsjurist geniet ik elke dag weer van het feit dat je als bedrijfsjurist niet alleen het verschil maakt met de juiste juridische kennis, maar ook met de juiste wijze waarop je een bepaalde boodschap brengt en communiceert. Dat je kunt kiezen tussen verschillende niveaus van communicatie en interactie.
Mijn stelling is dan ook: “De communicatie, timing en wijze waarop je een juridisch advies brengt net zo zwaar als de inhoud van het juridisch advies”
Juristen schenken veelal alle tijd en aandacht aan de inhoud en correctheid van het te geven advies. Hier sta ik volledig achter, wat heb je nu aan een verkeerd of onvolledig advies. Alleen breekt daarna vaak een gehoorde fase aan van: Mijn advies wordt niet serieus genomen, de (interne) opdrachtgever is alleen maar geïnteresseerd in “ mag het wel of niet” , er is geen enkele ruimte voor nuances, ik heb advies gegeven en hoor verder niks meer, ze hebben mijn advies niet opgevolgd etc.
Indien een collega jurist bij mij komt met een opmerking in dit genre, dan vraag ik altijd als eerste: was er iets aan te merken op de inhoud van je advies? Dan krijg ik meestal een verbaasde of onthutste blik, nee niks gehoord over de inhoud, maar meer dat men het advies niet serieus neemt of er geen prioriteit aan geeft.
Waarom zouden we als juristen binnen organisaties niet meer aandacht en tijd besteden aan het brengen van ons advies op de juiste toonhoogte, de figuurlijke muziekvoorkeur van onze gesprekspartner ( bestuur, raad van toezicht, management, directe collega’ s andere discipline) leren lezen, begrijpen en ons inleven in diens situatie.
Iedereen is in staat om daar stappen in te maken. Tijdens de verkorte opleiding voor de bedrijfsjurist gaan we dan ook graag met deze vaardigheden aan de slag
Column: Jelle Terpstra, Hoofddocent Verkorte opleiding Bedrijfsjurist