Erik Stronk: “60% van onze energievraag heeft betrekking op warmte”

EnnatuurlijkDe belangrijkste doelstelling uit de warmtevisie is echt de aanzet om de transitie van gas naar warmte te maken. Je ziet dat daarin de overheid echt een stap wil maken in de verdere verduurzaming van Nederland. Dus, minder afhankelijkheid van fossiele brandstoffen zoals gas, maar echt structureel gebruik gaan maken op grote schaal van restwarmte uit de industrie en duurzame warmte uit de grond. – Erik Stronk, algemeen directeur, Ennatuurlijk   

Ennatuurlijk

We staan hier in Den Bosch, het paleiskwartier, waar we een WKO-installatie hebben, oftewel een hele duurzame oplossing. Deze vijver hierachter wordt gebruikt om te koelen en dat is een mooi voorbeeld van hoe een moderne techniek ingepast wordt in een moderne omgeving, waarbij zowel consumenten als bedrijven gebruik maken van onze warmte. Als Ennatuurlijk zijn we een grote warmteleverancier in Nederland, we hebben echt de focus op onze klanten en willen het warmteproduct ook comfortabel maken: makkelijk te gebruiken en echt luisteren naar de behoefte van die consument. Dat is iets wat niet altijd gedaan is in het verleden rondom warmte. Het was echt een echte nutsvoorziening. Wij proberen het echt persoonlijk te maken, en in dialoog met de klanten te gaan met de leveranciers van warmte en die twee bij elkaar brengen. Altijd op een relevante manier en op lokaal niveau. En daarin zijn we echt onderscheidend als Ennatuurlijk.

Toekomst van Warmte

Veel mensen beseffen zich dat niet, maar 60% van onze energievraag heeft betrekking op warmte. En heel veel van die warmte wordt nu nog door gas opgewekt, maar als we met elkaar de komende jaren de transitie kunnen maken, van gas naar duurzame warmte, het gebruik van restwarmte uit de industrie, dan is dat enorme verduurzaming en helpt dat echt substantieel bij het energieneutraal krijgen de klimaatdoelstellingen van 2050.

Kracht van samenwerken

Erik StronkSamenwerken kan echt alleen maar als je open en eerlijk bent naar elkaar. Er zijn zoveel partijen bij betrokken, zoals leveranciers van warmte, de gemeente, de overheid, de producent van warmte, en als wij met elkaar de warmte nadrukkelijker op de kaart willen zetten, dan moeten we ook echt samenwerken. Samen over de hele keten met een duidelijke stip op de horizon van: daar willen we heen. Dat is wat onze consument wil, die moet dus ook betrokken zijn bij dat traject, zodat je echt samen op pad gaat.

Warmtecongres

Daar komt wel de hele sector bij elkaar, daar komen consumenten, daar komen dus gebruikers bij elkaar en het is goed om met elkaar hierover te praten. Want we hebben nogal wat uitdagingen om warmte aantrekkelijker te krijgen en om warmte te laten groeien. En je legt hier wel de basis met elkaar om die stip op die horizon te zetten en samen op pad te gaan.

Nationaal Warmte Congres

Nationaal Warmte Congres

Erik Stronk is een van de sprekers van het Nationaal Warmte Congres. Tijdens het Nationaal Warmte Congres krijgt u, door middel van het uitwisselen van ervaringen, kennis en visies, concrete ideeën en handvatten om zelf aan de slag te gaan!
De strategische en operationele vraagstukken staan centraal om de mogelijkheden van warmte optimaal te benutten. Meer informatie vindt u op de website van het Nationaal Warmte Congres.

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Benodigde ruimte voor het eerst in kaart gebracht voor toekomstig energiesysteem

In 2050 heeft Nederland een klimaatneutrale energievoorziening. Dit vraagt om zorgvuldige planning, temeer omdat een …

4 Reacties

  1. Zijn er 2 warmtebedrijven die Ennatuurlijk heten ?

    Dit is een heel ander warmtebedrijf dan het Ennatuurlijk wat de gebruikers kennen….

    Vraag eens in Helmond , Tilburg , Meerhoven of Breda ? Daar worden de consumenten stelselmatig te kort gedaan en wordt er ook nog heel erg gelogen over de mate van duurzaamheid.

    Ennatuurlijk is een fossiel warmtebedrijf want het levert het meerendeel van de klanten gewoon kolenwarmte en afvalwarmte wat ‘boekhoudkundig’ 50% duurzaam wordt aangemerkt. Tussen de 60 en de 70 % van de klanten was met gas en een moderne CV ketel veel duurzamer EN veel goedkoper uit geweest.

    Ook verwijst dit bedrijf voor elke vraag naar Den Haag of naar de ACM terwijl de wet duidelijk spreekt over redelijke kosten die dus wel moeten worden verklaard.
    Ook heeft het bedrijf erg veel moeite met mijn en dijn en definities en wet. Vele mensen betalen huur voor de hoofdkraan of eigen materialen en het bedrijf maakt hiermee dus misbruik van haar oude monopolie positie.

    Ze zullen wel veel betalen aan het warmtecongress want als ze ergens niet horen is het wel in een toekomstig vergaal. duurzaam , vernieuwend en klantgericht zijn ze namelijk niet.
    Persoonlijk heb ik 2 jaar geleden de dienst opgezegd volgens art. 6:236 sub j BW / art. 7:408 lid 3 BW maar ik krijg nog steeds brieven dat ik geld moet betalen alle incassobureaus worden wel teruggefloten ( adminstratie moet daar een enorme puinhoop zijn ). Ook heeft de firma die onderhoud doet voor Ennatuurlijk mijn eigen warmtewisselaar ontvreemd en zonder overleg gewisseld voor een huurexemplaar ( in 2013 ) .

    Beste congresorganisatie als jullie jezelf serieus nemen bel je ze af en stort je de sponsoring terug….

  2. Wat een leugenaar is die Stronk.
    Als ‘klant’ van zijn bedrijf merk ik niets van verduurzaming, samenwerking en transparantie.
    Ik ben ook geen klant, want ik kan deze dienst niet opzeggen.
    De tekst die Stronk hier uitspreekt ervaar ik als bijzonder schofferend en leugenachtig. Die laatste vanwege het gebruik van het begrip restwarmte.

  3. Ook ik ben voornemens de dienst warmte op te zeggen, vooral omdat overduidelijk is aangetoond dat de tarieven op alle onderdelen veel te hoog zijn, en het bedrijf geen millimeter opschuift richting de ‘klanten’ die gedwongen zijn aangesloten. Er is op geen enkel vlak een redelijke opstelling te ontdekken en er lijkt vooral sprake te zijn van het 11e gebod ‘gij zult factureren’ binnen deze organisatie. Het bedrijf is verwikkeld in talloze conflicten en naast het feit dat er een aantal rechtszaken lopen, dienen zich ook nieuwe rechtszaken aan. De opstelling van het bedrijf hierin lijkt op die van een spookrijder die klaagt over de melding van slechts één spookrijder. De spookrijder ziet honderden spookrijders op zich af komen

  4. Ennatuurlijk is 1 grote oplichters bende
    Omdat ze de monopolie positie hebben denken ze dat ze alles maar kunnen doen en de meest belachelijke bedragen vragen en maar dreigen met incasso als de klant klaagt
    Wordt tijd dat ze zich eens op een fatsoenlijke manier en correcte manier met de klanten omgaan in plaats van bezig te houden met al die onzin
    En maar in de media laten zien en weten hoe goed ze zijn nou niet dus ik heb nog nooit zo’n oplichters bedrijf mee gemaakt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *