Home » Data » 4 uitdagingen van e-Identity management binnen de Europese Commissie

4 uitdagingen van e-Identity management binnen de Europese Commissie

Dries Van Bilzen is Team Leader – Senior Assistant Digital Identity and Signature Services binnen de Europese Commissie (EC). Op het e-Identity congres verzorgt hij een use case over de uitdagingen van digitale identiteiten binnen de Europese Commissie. In aanloop naar het congres van 13 februari 2019 spraken wij hem over deze uitdagingen.

Waarom is identity management zo belangrijk binnen de Europese Commissie?

Op basis van HR-gegevens zorgt Identity Management er voor dat alle personen, werkzaam voor de Commissie (statutairen en externen), worden voorzien van een IT-identiteit en de benodigde toegangsrechten krijgen.

In 2003 vond de implementatie van identity management plaats waarbij het de bedoeling was dat álle ‘users’ gedefinieerd zouden worden in een centraal gegevensbestand en de benodigde toegangsrechten zouden krijgen tot de informatiesystemen van de Commissie. De natuurlijke plaats daarvoor was (en is nog steeds) het centrale Commissie HR-informatiesysteem vanwege efficiency, security, compliance en controle redenen.

Wat is de grootste uitdaging op het gebied van identity management binnen de EC?

1. Dagelijkse situaties

De realiteit zit niet stil en dagelijks komen er situaties voor die niet zijn voorzien in de regels voor het aanmaken van IT-identiteiten en de benodigde toegangsrechten. Regelmatig moet er een onmiddellijk oplossing komen om de persoon in kwestie van een digitale identiteit te voorzien en de benodigde toegangsrechten te geven. Dit eist af en toe wat creativiteit zonder geweld aan te doen aan de security en compliance.

2. Verscheidenheid in HR-systemen

Identity management is de laatste jaren uitgebreid naar álle Europese Instituties en Agentschappen om hen zowel een digitale identiteit als toegangsrechten tot Commissie informatiesystemen te geven. Er is echter een grote verscheidenheid in de HR-systemen van Instituties en Agentschappen om niet alleen de juiste gegevens voor de juiste populaties te verstrekken, maar ook om te kunnen bepalen tot welke informatiesystemen zij toegang moeten krijgen.

3. Groei van nieuwe accounts

Iedereen in de wereld kan zelf een account aanmaken in het EU LOGIN authenticatiesysteem van de Commissie. Hierdoor groeit het aantal nieuwe accounts dagelijks waardoor we op zoek moeten naar betere oplossingen om dit beheersbaar te houden.

4. Diverse nationaliteiten

We hebben niet alleen personeel werkzaam in de belangrijkste locaties van de Commissie in Brussel, Luxemburg, Ispra en Dublin, maar ook in alle lidstaten en in delegaties in bijna alle landen in de wereld.

Het controleren van identiteitsgegevens dient op deze locaties plaats te vinden. Af en toe is er een verschillende interpretatie over wat bijvoorbeeld een voornaam of achternaam is. Ook komt het voor dat de identiteitsgegevens in een andere schrift geschreven zijn, waardoor een vertaling nodig is naar de Latijnse schrijfwijze van de identiteitsgegevens wat tot verschillen in naamgeving kan leiden.

e-Identity Congres

Het e-Identity Congres vindt plaats op 13 feburari 2019 bij de Jaarbeurs in Utrecht. Dit jaar is het programma branche overstijgend zodat u kunt leren van use cases uit andere sectoren. Meer informatie?
Bezoek de website

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

3 tips voor controllers bij automatisering en IT

IT voorzieningen zijn vaak een grote kostenpost in organisaties en matchen vaak niet met de …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *