Hoe kun je de directie effectief én efficiënt strategisch adviseren?

De business controller heeft de belangrijke taak om de directie strategisch te adviseren over strategie en financieel management. Gedegen advies vraagt echter om een goede analyse van een meetbare strategie. Hoe doe je dat als rapportage mist? Derk-Jan van Woudenberg, werkzaam bij Fullstaq, wil de directie beter adviseren op basis van rapportages omtrent strategische beslissingen. Hoe doe je dat zo effectief en efficiënt mogelijk?

Strategisch adviseren op basis van rapporten

Derk-Jan: “Wij hebben geen business controller-rol, hierdoor mist de directie rapportage op strategische beslissingen. Ik wou strategisch kunnen adviseren op basis van zelfgemaakte rapporten die aansluiten bij de strategie én bijbehorende KPI’s. Hiervoor wou ik leren hoe je de strategie meetbaar maakt en welke hulpmiddelen ik hierbij kon gebruiken. Ik vond dat allemaal terug in de Business Controller opleiding van Euroforum”.

Strategie omzetten in actie

Eén van de dingen die voorbijkwam was een manier om strategie om te zetten in acties: OGSM”, zegt Derk-Jan. Het staat voor:

  • Objectives, bepaal een doel dat aansluit bij de visie van de organisatie.
  • Goals, bepaal SMART-doelstellingen waarmee je de voortgang naar je doel meet.
  • Strategies, bepaal de strategie om de doelstellingen te bereiken.
  • Measures, bepaal KPI’s die aantonen of de gekozen strategie werkt.

Derk-Jan: “Dankzij OGSM werd duidelijk waarom het bij ons soms stroef loopt: zowel het einddoel van de strategie als de kleine stappen daarnaartoe moeten meetbaar zijn. Anders weet je nooit wanneer je het grote doel bereikt. Dat klinkt logisch, maar nu heb ik ondersteunend materiaal om dit te verduidelijken”.

Tijdsbesparing tijdens het proces

Het hele strategieproces duurt normaliter lang, maar dankzij de opleiding weet ik hoe het in drie dagen kan. Ik heb nu hulpmiddelen om het gesprek daarover te voeren, bijvoorbeeld over meetbaarheid. Ik kan nu direct de goede vragen stellen dankzij een KPI-matrix om zodoende de juiste dingen te meten. Dit heb ik al een aantal keer gebruikt en het is fijn om dat niet zelf te hoeven verzinnen”, aldus Derk-Jan.

Strategie, meetbaarheid en soft skills

De drie pijlers van een business controller zijn strategie, meetbaarheid en soft skills. Deze drie pijlers zijn stuk voor stuk nodig om een strategie te analyseren en op basis hiervan te adviseren. Deze drie pijlers komen als volgt terug gedurende de opleiding Business Controller:

  • Strategie, wat kun je leren van andere bedrijven? En welke strategie past bij welk type bedrijf? Hierna ga je een strategie neerzetten voor je eigen organisatie middels een strategiekaart.
  • Meetbaarheid, het doel van de strategie moet direct meetbaar zijn. Hoe meet je dat zodat je kunt bepalen of de strategie geslaagd is?
  • Soft skills, hoe krijg je mensen in beweging? Vertrouwen, communicatie en oog voor verschillende perspectieven zijn hierbij kernwoorden.

Derk-Jan: “Het is tijdens de opleiding geen belemmering als je niet uit de financiële wereld komt. Ik denk juist dat iedereen iets heeft aan strategie en meetbaarheid, zeker alle managers. Zij kunnen namelijk makkelijker verandering teweegbrengen in de organisatie dan business of financial controllers”.

Haal écht iets uit je opleiding

De opleiding Business Controller van Euroforum is duurder dan vergelijkbare opleidingen van andere aanbieders. Ik heb toch gekozen voor deze opleiding omdat ik dacht hier het meeste uit te halen door de combinatie van onderwerpen en docenten. Je merkt tijdens de opleiding echt dat alle (gast)docenten veel kennis hebben van zowel theorie als praktijk en alle vragen kunnen beantwoorden”, zegt Derk-Jan. Wil jij ook strategisch sparringpartner worden van het management? Meld je dan aan voor de opleiding Business Controller. Bekijk de brochure voor meer informatie over het programma. De opleiding is ook op maat te volgen, neem hiervoor contact met ons op.

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Alle vormen van betalen geregeld op één plek

De manier waarop we betalen verandert continu. Op dit moment zijn twee op de tien …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *