Home » Data » Identity management: ‘Convenience en privacy bijten elkaar niet’

Identity management: ‘Convenience en privacy bijten elkaar niet’

Aldus Michiel van der Veen. Michiel van der Veen is thought leader op het gebied van digital ID en biometrie én spreker op het e-Identity Congres. Identity management speelt een steeds belangrijkere rol in bedrijven. Met welke trends moet je rekening houden op het gebied van identity management de komende tijd? 

Biometrie wordt steeds belangrijker in identity management volgens Michiel van der Veen: “Enerzijds om de veiligheid te verhogen, want biometrie is op een unieke manier gekoppeld aan mensen. Maar ook om het gemak te bevorderen; een selfie als ‘wachtwoord’ is nou eenmaal handiger dan wanneer je een code moet gebruiken. Het toenemende gebruik van mobiele authenticatie is belangrijk. Niet alleen voor zo’n ‘selfie-wachtwoord’, maar ook het gebruik van je toestel als token.

Ook wordt identity management een steeds grotere differentiator voor bedrijven. In de bankensector is die strijd al volop bezig: hoe gemakkelijk kunnen ze het hun klanten maken om te onboarden? Is mijn systeem gebruiksvriendelijker dan dat van de concurrent?

Overall blijft privacy een heel bepalende rol spelen, en die rol wordt alleen maar groter. Het is geen kwestie meer van achteraf kijken hoe we als bedrijf of instelling omgaan met privacy, maar van onszelf afvragen: hoe bouwen we privacy in? Privacy by design dus. Daarnaast heb je de ethische en juridische kant. Waar mag je verzamelde data voor gebruiken? Mag je ze gebruiken om geld mee te verdienen? Kijk bijvoorbeeld naar de Kamer van Koophandel, die onlangs in het nieuws was omdat er steeds meer klachten kwamen over het doorverkopen van gegevens uit hun database.”

De (eind)klant heeft hoge eisen als het gaat om customer experience en dienstverlening van een bedrijf. Hoe kun je daaraan voldoen, maar ook juridisch en technisch je identity management op orde hebben? 

“Ten eerste: die twee bijten elkaar niet; convenience en privacy zijn geen zero maar een positive sum game. Het is belangrijk om de goede technologieën te gebruiken en de goede architectuur voor je systemen. Maar ik realiseer me dat dat lastig op dit moment, omdat de markt, ook op het gebied van advies, heel gefragmenteerd is. Je moet bijna een specialist zijn om de juiste keuze te kunnen maken. Daarnaast moet je als bedrijf ook goed kijken naar de overheid: hoe ver gaat die in het waken over de privacy van burgers?”

In welke branches zijn op dit moment interessante initiatieven te vinden op het gebied van e-identity?

“De financiële sector speelt daarin een leidende rol, gedreven door wet- en regelgeving. Ze moeten hun klanten kunnen identificeren. Met dat doel wordt bijvoorbeeld iDIN ontwikkeld.

Daarnaast zijn er heel veel startups met interessante initiatieven, bijvoorbeeld op het gebied van behavioral biometrics, waarbij inschattingen worden gemaakt van bijvoorbeeld iemands geloofwaardigheid en kredietwaardigheid op basis van zijn bestaande gedrag en transacties.

Verder zijn er interessante startups op het gebied van self-sovereign identity en ondernemingen in de blockchain-hoek, wat daarmee samenhangt. Hoewel blockchain volgens mij nog steeds een beetje een modewoord is; ik beschouw het als een technologie op zoek naar een oplossing. Hoe dan ook is het ID-landschap heel divers.”

Waar ga je het over hebben tijdens je presentatie?

Het congres is gericht op ondernemingen, met als kernvraag: welke manieren zijn er voor het verwerken van identiteit in de businessprocessen? Mensen werken daar vaak aan in een cocon; ze kijken binnen hun eigen organisatie wat er allemaal bij komt kijken. Terwijl digitale identiteit juist een overstijgend begrip is, met als kernvraag: wie ben je in de online wereld?

Daar wil ik in ieder geval bewustwording over creëren. Wat gebeurt er als in de app van jouw specifieke bedrijf de identiteit van een individu wordt gecompromitteerd? En wat gebeurt er dan met die identiteit buiten de app, juist in die andere sectoren, waar dezelfde persoon dezelfde identiteit gebruikt?

Verder is mijn boodschap tijdens e-Identity: ga weg van het centraliseren van allerlei systemen en kijk hoe identity management decentraal te regelen is. Platforms waar ID-data centraal verzameld worden, daar komen we van terug te laatste tijd. Kijk naar het Facebook- en Cambridge Analytica-verhaal bijvoorbeeld. Maar is iDIN dan bijvoorbeeld de juiste oplossing voor jouw onderneming? Dat soort vragen komen tijdens het congres aan bod, en als het goed is komen deelnemers op dat gebied wijzer naar buiten.”

e-Identity Congres

Het e-Identity Congres vindt plaats op 13 feburari 2019 bij de Jaarbeurs in Utrecht. Dit jaar is het programma branche overstijgend zodat u kunt leren van use cases uit andere sectoren. Meer informatie?
Bezoek de website

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Data, wat kunnen we er nou eigenlijk mee?

Data is tegenwoordig onmisbaar voor iedereen. Waar u ook komt, u heeft er te maken …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *