Home » Finance en Control » Het juiste inlogsysteem… we zijn nog steeds zoekende

Het juiste inlogsysteem… we zijn nog steeds zoekende

Veel organisaties weten nog niet bij welk inlogsysteem zij zullen aansluiten. Inloggen met iDIN, DigiD, een selfie bij Idensys, het kan allemaal, maar afgezien van good old DigiD en een rustig groeiend eHerkenning wil het nog niet erg opschieten. Serieuze diensten open je met meer dan alleen userids en wachtwoorden. Kennelijk vinden we de pijn van alleen userids en passwords voor serieuze zaken nog te klein.

Lang was dat ook zo voor het rijden zonder brommerhelm of autogordel. De banken hebben ons als een digitaal Veilig Verkeer Nederland al aardig opgevoed, de inlogvoorziening zijn daar goed ontwikkeld en ons gedrag is aangepast. Nu de gezondheidszorg nog. De zorg loopt achter met sterke authenticatie, mogelijk door een trage overheid. Volgens zorgmanagers heeft Estland dat beter georganiseerd.

Technologische ontwikkeling en keuzevrijheid

Aan de techniek hoeft het niet te liggen omdat de ontwikkelingen gestaag doorgaan en er keuzevrijheid is. Lastig is de onzekerheid over met wie je zaken wilt en mag doen in het BSN domein: Banken, KPN, Digidentity, Connectis, CM, SecureIdentity, CreAim? DigiD is vertrouwd en voor de overheid en zorg het startpunt. De Consumentenbond vindt inloggen met iDIN snel en gemakkelijk. Voor velen is de regelgeving onduidelijk en zijn de prijzen voor een inlog of abonnement niet helder, dat maakt het kiezen ook niet makkelijk. Leveranciers klagen over een kopersstaking.

Cijfers: doorbelasting van inlogkosten

We missen nog steeds inzicht in de doorbelasting van inlogkosten. Een grove indicatie: Bij 250 mln. DigiD transacties bedraagt de kostprijs ongeveer € 0,10 per authenticatie. SMS inlogcodes kosten 6 á 7 cent in bulk. Een iDIN inlogtransactie kost tussen de € 0,15 en € 0,20 en voor iDIN met aanvullende informatie wordt circa € 0,45 gerekend. Een van de makelaars komt tot variabele kosten van globaal € 0,01 per transactie in combinatie met een hoog abonnementstarief. Dan zijn er nog aansluitkosten die afhankelijk van de eigen deskundigheid minimaal enkele mandagen zullen kosten. Een makelaar noemt een aansluittarief van € 1.000.

Het wordt tijd voor….

een inventarisatie en een presentatie daarvan op het eID congres in januari. Moeten we bij Estland in de leer? Estland wordt geprezen om de breed gedragen eID oplossing en de hoge automatiseringsgraad. Met 1,3 mln inwoners en een andere besluitvormingscultuur werkt dat toch anders dan bij ons. Goedkoper lijkt het niet te zijn want de alom geprezen eID-chipkaart kost € 100. Ter vergelijking Nederland vond een DigiD-chipkaart van € 25 tijdens de crisis te duur. Hiermee wil ik het voorbeeld van Estland prijzen maar niet van toepassing verklaren voor Nederland.

Ondanks de stroperigheid van het Nederlandse eID ecosysteem ben ik optimistisch over de ontwikkelingen. We praten wel veel en makkelijk en zoeken nog steeds, maar ondertussen komen ook buitenlanders bij ons kijken en willen onze eID bedrijven kopen. Zolang we nog niet allemaal een digitale valhelm en gordel dragen moeten we nog maar even doorgaan met bijpraten, en daar is het congres Toekomst van de digitale identiteit op 25 januari 2018 een goede plaats voor!

Auteur: Jaap Kuipers, Initiatiefnemer Platform Identity Management Nederland (PIMN)

De toekomst van de digitale identiteit

De strategie achter de elektronische identificatie en authenticatie voor overheid en bedrijfsleven raakt iedereen. Tijdens het congres Toekomst van de digitale identiteit worden alle belangrijke spelers samen gebracht en worden praktische handvatten aangeboden om meteen in uw eigen werkomgeving aan de slag te kunnen. Onder andere de volgende thema’s komen aan bod:

  • Toekomstvisie biedt legio opties voor new business
  • Log in met één middel
  • Focus op B2C, maar hoe zit het met zakelijke klanten (B2B)?
  • We hebben stappen gemaakt in de implementatie. Maar we zijn er nog niet!
  • Wat moet er nog gebeuren? Welke stap moeten we zetten?

Meer informatie over het congres?
Bekijk de website van De toekomst van de digitale identiteit

Over euroforum

euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Wat zijn de belangrijkste roadblocks voor een data gedreven organisatie?

Data is de nieuwe olie. Een veelgenoemde uitspraak. Iedereen begrijpt dat data ingezet kan en …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *