Leveren die subsidies al wat op? Vaak is dit een vraag naar geld: hoeveel euro’s zijn er al in de kassa. Een goede vraag wat mij betreft. Maar niet de enige vraag. Subsidies kunnen meer opleveren dan alleen geld. Soms vraag je subsidies zelfs vooral aan voor andere motieven dan geld, of nou ja, andere motieven dan geld alleen.
Managers zijn vaak geïnteresseerd in geld. Dat merkte ik een tijdje geleden weer op mijn eerste werkdag als interim subsidiecoördinator bij een grote gemeente. De directeur van de dienst waar ik aan de slag ging, was enkele verdiepingen afgedaald om mij welkom te heten. En hij stelde de vraag waar dit stukje mee begint ‘leveren die subsidies al wat op?’. Het was duidelijk dat hij niet alleen het welkomstcomité was maar dat hij ook even duidelijk wilde maken waartoe ik in dienst was genomen. Om maximaal duidelijk te zijn voegde hij aan zijn vraag toe ‘ja, je kost wel heel wat maar we rekenen er op dat je ook heel wat euro’s in de la brengt’. Ik reageerde als een goede interim medewerker dat ik precies begreep wat de directeur bedoelde en dat ik er direct werk van zou maken. Gelukkig kon ik na een jaar laten zien dat we meer dan € 1 miljoen subsidie hadden binnengehaald. Goede projecten en ideeën verdienen een beloning.
De vraag naar wat subsidies opleveren is begrijpelijk en terecht. Maar een focus uitsluitend op geld is onnodig beperkend. Subsidies kunnen heel wat meer opleveren dan geld alleen. Soms is een subsidie zelfs zinvol ook als die netto niets oplevert.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Een groot bouwbedrijf waar ik vanochtend op de koffie mocht komen vertelde me dat ze veel aandacht geven aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Dat is logisch – in aanbestedingen vraagt de overheid allerlei MVO- en duurzaamheids-prestaties van de bouwbedrijven. Hoe duurzamer en verantwoorder het bedrijf zich opstelt, hoe meer punten bij de beoordeling van de offerte en hoe meer kans op gunning van de opdracht. Dit systeem werkt echt goed en helpt om onze samenleving beter te maken. De MVO-afdeling van het bouwbedrijf is enthousiast over de maatschappelijke projecten die het bedrijf realiseert: werkervaring voor werkzoekenden, innovaties op het gebied van waterbeheersing en klimaatbestendigheid, nieuwe vormen van zelfbeheer door bewoners, kunst in de openbare ruimte – om maar een paar voorbeelden te noemen. En toch staan de overheid als opdrachtgever en het bouwbedrijf vaak in de vechtstand tegenover elkaar bij de uitvoering van een project. Een conflict is gemakkelijk geboren als het gaat om de planning (opdrachtgever: kan het niet sneller?) of om geld (opdrachtgever: is dat meerwerk echt nodig?).
Maatschappelijke uitstraling levert een geslaagd project op
We bespraken dat subsidieprojecten een goede manier kunnen zijn om samen te werken met je relaties op een positieve manier. Het bouwbedrijf neemt de kosten van de MVO-projecten en duurzaamheidsmaatregelen op dit moment voor eigen rekening. Is het niet logischer om de meest innovatieve projecten te vertalen in een subsidieproject? En in zo’n subsidieproject samenwerking te zoeken met je opdrachtgever? Een innovatief project op het gebied van klimaatbestendigheid kan misschien wel in aanmerking komen voor een Europese Interreg- of LIFE-subsidie of een duurzaamheidssubsidie van het Rijk. Een vernieuwend voorbeeldproject op het gebied van zelfbeheer kan interessant zijn voor een gemeentelijke of provinciale subsidie en bijdragen van fondsen. Voor kunstprojecten zijn allerlei fundingmogelijkheden denkbaar. En het activeren van jongeren die op de arbeidsmarkt niet aan de bak komen biedt ook allerlei subsidiekansen. Maar meer zelfs dan om het geld gaat het er hierbij om dat bedrijven en overheden in een subsidieproject op een positieve manier met elkaar samenwerken. Je doet samen iets positiefs, je leert elkaars mensen kennen en je werkt aan een goede relatie. En niet alleen dat: door de subsidie kun je het project groter en ambitieuzer maken, mensen op kosten van de subsidieverstrekker inzetten in het project en onderzoek doen. Om enkele voordelen te noemen. In een subsidieproject leer je nieuwe organisaties en mensen kennen en je leert nieuwe dingen door uitwisseling van kennis en ervaringen. En vergeet niet de maatschappelijke uitstraling, de positieve exposure, die een geslaagd maatschappelijk project oplevert. Waarom zou je dat allemaal doen? Subsidies leveren kortom niet alleen geld op maar ook nieuwe kennis, nieuwe relaties, nieuwe projecten, nieuwe opdrachten en veel goodwill. En dat is belangrijk voor iedereen die bij een subsidieproject is betrokken, niet alleen voor een bedrijf, maar ook voor overheden en not-for-profits.
Als je met een manager zo over subsidies overlegt is het pleit snel gewonnen, zelfs in de no-nonsense bouwwereld. Het resultaat van mijn gesprek is dat we de afspraak hebben gemaakt om snel aan de slag te gaan met een onderzoek naar de subsidiekansen voor de meest aansprekende MVO- en duurzaamheidsprojecten. Ik verheug me er nu al op.
Meer weten?
Wilt u zelf aan de slag met subsidies verwerven? Dan is de cursus Effectief subsidies verwerven wellicht iets voor u! Subsidies en fondsbijdragen aanvragen is immers goed uitvoerbaar en bijzonder effectief, mits u de spelregels kent. Deze cursus leert u direct hoe u het traject optimaal kunt doorlopen!