Een goede leider opereert proactief en consistent

Door Anouschka te Lintelo, blogger tijdens het Pensioen Forum 2013

Als je als spreker een hele zaal betrokkenen zonder vragen na je lezing achter weet te laten, dan weet je zeker dat je een helder verhaal hebt gebracht. Senior Fudiciair Manager bij Kempen Capital Management, Almar Rietberg, presenteerde zijn tips voor een goed leiderschap binnen een deskundig pensioenbestuur zodanig, dat zelfs de Commissie van Repliek geen kritische noot kon achterlaten. Voor degenen die het gemist hebben: hieronder de tips nog eens op een rijtje.

“Een goed functionerend bestuur moet leiderschap tonen, maar je moet wel weten welke risico’s aan bepaalde leiderschapstijlen hangen. Het meest succesvolle leiderschap is dat waarin de leider op de lange termijn gefocust is en een duidelijke visie heeft. De meerderheid heeft het voor het zeggen, maar dit komt niet altijd op consensus uit. Wat is dan je fallback scenario? Ik denk dat sommigen vaak niet eens weten hoe de besluitvorming eigenlijk heeft plaatsgevonden. Dan is het zo: ‘ja ik heb wel input geleverd maar de baas heeft besloten’. En dat is niet de bedoeling.

Proactieve en consistente manier van communicatie toe
Aan de andere kant heeft het een groot voordeel om te bezitten een grote kennis (ook al is het tijdrovend), maar tevens is het ook essentieel om te erkennen waar je kennis van hebt en waar je geen kennis van hebt. Er moet geen blinde vlek blijven: dan loop je een levenslang risico.
Good governance leidt tot een beter resultaat. Maar sla daar niet in door. Bouw niet laag in laag, dat leidt tot gebrek aan slagkracht. Wees daar kritisch op. U moet op een regelmatige basis vaker naar uw stakeholders communiceren. Aan de ene kant veronderstellen we dat de ontvangen dat alle ontvangers krantenberichten hebben gelezen, maar aan de andere kant moet je toch blijven communiceren. U moet naar een proactieve en consistente manier van communicatie toe.
Eerste keer weet u het misschien even niet, daarna denk u waarschijnlijk: ‘Ik kan er zeker iets over melden!’

Er zijn elke keer aanleidingen om te vertellen wat er gebeurt. Het is essentieel om goed en wel in de driving seat te komen. Het is ook belangrijk om kennis te faciliteren en aan te waardoor je beter geïnformeerd een beslissing kan nemen. Er moet ook veel meer transparantie worden gegeven over producten waarover belegd wordt en welke belangen daarmee gemoeid zijn, ook in financieel opzicht. En veel meer uit oplossingen gaan denken in plaats van uit producten te denken

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Alle vormen van betalen geregeld op één plek

De manier waarop we betalen verandert continu. Op dit moment zijn twee op de tien …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *