Tien manieren om als business controller bij te dragen aan strategische planning

Strategische planning speelt een steeds grotere rol binnen de werkzaamheden van een business controller. Het gevaar is echter dat de controlefunctie later in het proces in het gedrang komt naarmate je strategische taken groeien. Jeroen Brinkhuis, docent strategisch management en leiderschap aan de Nyenrode Business Universiteit, vindt het essentieel dat de business controller begrijpt hoe de (strategische) hazen lopen in de eigen organisatie. Uit onderzoek blijkt namelijk dat er wel tien verschillende manieren zijn hoe organisaties het strategisch proces ervaren en vormgeven. Pas als de business controller snapt welke manier de organisatie toepast, lever je een waardevolle bijdrage aan het strategisch proces zonder jouw taken als business controller uit het oog te verliezen.

De veranderende rol van de business controller rondom strategische planning

De onzekerheid van de huidige tijd, de moordende concurrentie, de zoektocht naar nieuwe, geschikte medewerkers en de snelheid van alle technologische ontwikkelingen zorgt voor druk op je organisatie. De druk op de business controller neemt hierdoor ook toe, waardoor er steeds meer wordt gevraagd van deze functie. Een voorbeeld hiervan is de kwaliteitsborging van het strategieproces. Deze taak brengt wel een risico met zich mee: hoe meer je meewerkt aan de strategische planning, hoe groter het risico dat de controlefunctie in gevaar komt later in het proces. Je bent dan een slager die zijn eigen vlees keurt. De business controller moet dus meedenken over de strategische planning, met focus op de kwaliteitsborging, zonder de controlefunctie uit het oog te verliezen.

Tien perspectieven om strategisch management vorm te geven

Ben jij een business controller met taken omtrent de strategische planning van jouw organisatie? De tien strategische scholen van Mintzberg kennen, helpt jou om een geschikte strategie vast te stellen en de juiste strategiekeuze te maken, aldus Jeroen Brinkhuis. Mintzberg beschrijft deze scholen in zijn boek ‘Strategy Safari’. Het gaat om de volgende scholen:

  • De Designschool, een benadering van een ‘analist’.  De strategie wordt ontworpen aan de hand van een SWOT-analyse.
  • De Planningsschool, een benadering van een ‘engineer’. De strategie wordt zorgvuldig gepland aan de hand van een voorgeschreven plan.
  • De Positioneringsschool, de benadering van een ‘generaal’. De strategie wordt bepaald op basis van de best mogelijke positie in de markt ten opzichte van de concurrenten.
  • De Ondernemersschool, de benadering van een ‘charismatische kunstenaar’. De strategie wordt bepaald aan de hand van de visie van een charismatische leider.
  • De Cognitieve School, de benadering van een ‘psychiater’. De strategie draait allemaal om het begrijpen van wat er speelt in de wereld om ons heen.
  • De Lerende School, de benadering van ‘ontdekker/onderzoeker’. De strategie draait volledig op de collectieve leerervaringen van de organisatie.
  • De Power School, de benadering van de ‘diplomaat/politicus’. De strategie wordt bepaald door het vormen van dominante coalities om zo de eigen doelstellingen te bereiken.
  • De Cultuurschool, de benadering van de ‘antropoloog’. De strategie draait om het creëren van een organisatiecultuur die optimaal toegerust is om de strategische doelen te kunnen behalen.
  • De Omgevingsschool, de benadering van een ‘overlever’. De strategie wordt bepaald op basis van de risico’s die er zijn van externe factoren en hoe jouw organisatie zich daarop kan aanpassen.
  • De Configuratie School, de ‘holistische’ benadering. Alle voornoemde thema’s worden als relevant gezien en dienen onderdeel te zijn van het strategie proces.

Investeer in de ontwikkeling van kennis en vaardigheden

Het is steeds belangrijker voor de business controller om te weten hoe een kwalitatief goed strategisch proces in elkaar zit. Steeds meer organisaties zien dat de veranderende rol een investering in kennis en vaardigheden vergt. Wil jij weten welke strategische middelen je kunt inzetten als business controller en wat in jouw situatie een passende strategie is? Schrijf je dan in voor de opleiding Business Controller van Euroforum. Wil jij het kennisniveau in jouw hele organisatie verhogen? Dan is een Incompany-traject wellicht geschikt voor jou!

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Tips om een volwaardig gesprekspartner te worden over betalingsverkeer

Het betalingsverkeer is continu in beweging. Nieuwe wet- en regelgeving, nieuwe technologieën en nieuwe spelers …

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.