Home » Finance en Control » Henk Nijmeijer over het risico van zelfrijdende auto’s – Risk Forum voor Verzekeraars

Henk Nijmeijer over het risico van zelfrijdende auto’s – Risk Forum voor Verzekeraars

In aanloop naar het congres Risk Forum voor Verzekeraars interviewen wij enkele van de sprekers tijdens deze dag. Henk Nijmeijer is Hoogleraar voertuigdynamica op de TU Eindhoven en zal tijdens het congres deelnemen aan het expertpanel met als thema “de impact van technologische en maatschappelijke ontwikkelingen”. Bekijk onderstaande video of lees het transcript om meer te leren.

Transcript interview Henk Nijmeijer

De volledig zelfrijdende auto, dat kan nog wel eens een hele tijd duren. De ontwikkeling naar het zelfrijdend zien we elke dag meer en meer. Diverse automobielfabrikanten brengen en helpen al de chauffeur met allerlei zaken als het automatisch inparkeren, het cruise control, adaptive cruise control, en al dit soort varianten. Dus die ontwikkeling is op gang, maar wanneer de auto helemaal zelfrijdend is, zonder stuur, zonder rem en gaspedaal voor de chauffeur, dat kan nog wel een tijdje duren.

Wie is er verantwoordelijk

Chauffeur ondersteunende dingen zijn heel belangrijk en waardevol en willen we allemaal graag. Maar de chauffeur is aansprakelijk. Een ongeluk, een botsing of wat dan ook, en de chauffeur is aansprakelijk. Op het moment dat we helemaal autonoom rijden en een autonoom rijdend voertuig hebben, dan komen we natuurlijk in de context van het filmpje van Centraal Beheer, waarin een autonome auto zonder chauffeur door het verkeer allerlei ongelukken als het ware teweeg brengt omdat de andere weggebruiker dat niet kent. Er is natuurlijk een terughoudendheid van wie is nou aansprakelijk? Straks koop ik een auto, en die auto, een zelfrijdende auto, krijgt een ongeluk. Zelf denk ik dan: ik heb die auto gekocht meneer (fabrikant), betaalt u maar de kosten. En deze wil dat natuurlijk niet één, twee,  drie. Dus daar gaat zich een heel spannende overgang aandienen.

Opdracht voor de verzekeraars

Ja, de verzekeraar moet in ieder geval heel actief mee gaan denken wat zijn de ontwikkelingen, wat wil de gebruiker? Wil de gebruiker een auto met veel ondersteunende faciliteiten, met een verantwoordelijke chauffeur? Ik denk dat dat op dit moment de trend is. Nou, dan moet je goed nadenken, moet je zeer actief nadenken, moet je kijken: Wat gaat de technologie van morgen brengen? Moet je nadenken van hoe kun je daarmee omgaan? Want ik kan wel een automobielfabrikant zijn en ik maak allemaal wat zijn het, Tesla’s, Lupo’s, welk voertuig dan ook die autonoom is, maar de autonomie, het coöperatieve gedrag moet je in combinatie met het andere verkeer doen. Dus als ik wel heel goed coöperatief kan rijden, autonoom kan rijden, met een vloot van eigen Volvo’s, dan is dat interessant. Maar eigenlijk natuurlijk niet wat het verkeer is. Ik denk dat de verzekeraar ook veel dichter bij de techniek, de technologie moet komen, moet begrijpen wat er gaande is. Want ik denk dat het niet meer aangaat om te zeggen: “Wij bieden ons standaard pakket aan”, maar “De ontwikkelingen zijn zodanig dat een standaard pakket morgen alweer verouderd is”.

Over Risk Forum voor Verzekeraars

Risk Forum voor Verzekeraars
Op 24 september vindt de volgende editie van het Risk Forum voor Verzekeraars plaats. Dé ontmoetingsplek voor bestuurders en beslissers binnen de verzekeringsbranche.

Bekijk ook

TPPs en banken denken en praten graag mee over PSD2-standaard

Voor een soepel draaiende Europese economie, is veilig, gestandaardiseerd betalingsverkeer van essentieel belang. Er gaat …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *