Drie geheimen om net als Obama een succesvol spreker te worden

Door Jantina Kamminga, blogger tijdens het Hypothekencongres 2013

Van der Werff: ‘Ik ga jullie vandaag drie geheimen vertellen, die van Obama een goede spreker maken. Zodat jullie anderen straks kunnen overtuigen met de ideeën die jullie vandaag en gister hebben opgedaan.’
Volgens van der Werff wordt het een interactieve presentatie, door middel van oefeningen zal worden benadrukt hoe belangrijk diverse manieren van spreken zijn. Dit zal worden gedemonstreerd door ‘vrijwilligers’ uit de zaal. Waarop voor de eerste oefening meteen al een eerste vrijwilliger uit de zaal wordt gekozen. De opdracht is simpel: een stuk uit Obama’s speech voorlezen.

Geheim 1:
Na het lezen van de speech is het de opdracht om de speech nog eens voor te lezen. Hierbij is het de bedoeling om iedere keer een zinsdeel op te zeggen tegen iemand uit het publiek, waarop het de bedoeling is dat die persoon het herhaalt.
Van der Werff: ‘De tweede speech was zoveel sterker en er kwam ook diepte in zijn stem. Hierdoor werd de tekst ook inspirerende.’
Daarnaast zijn er drie standen waarop je mensen kan aanspreken:

  1. Ingetogen: bijvoorbeeld vlak voor een persoonlijke anekdote,
  2. Persoonlijk: door de mensen aan te kijken,
  3. Uitbundig: als je de zaal net even wat meer energie wilt meegeven, vaak is dat aan het einde van de speech.

‘Obama brengt 80% door op stand twee. De hele zaal lift mee op de energie die tussen hem en die ene persoon gebeurt’, aldus Van der Werff. ‘Maar’, vervolgt ze, ‘kijk daarbij niet te lang naar een persoon, want dat wordt ongemakkelijk’.

Geheim 2:
‘Bij een goed verhaal zit vaak een goal to action’, aldus van der Werff. Door middel van een nieuwe vrijwilliger wordt dit geheim getest. Hierbij stelt het publiek de meest bizarre vragen aan de vrijwilliger op het podium. Een van de vragen uit het publiek is ‘Waarom heeft Shrek geen haar?’ antwoord: ‘Shrek heeft geen haar, omdat hij amfibie is, hij heeft schubben’ toevoeging: ‘volgende keer als je Shrek tegen komt, geef hem een aai over zijn bol’.
‘Wil altijd iets van je publiek. Koppel er altijd iets aan wat je van hem wilt’, aldus van der Werff.

Geheim 3:
Bij het laatste geheim wordt de laatste vrijwilliger het podium opgeroepen. De bedoeling is dat de vrijwilliger vertelt over iets vervelends wat hij heeft meegemaakt om vervolgens te vertellen wij hij daar van heeft geleerd, met als afsluiter wat het publiek er van leren kan.‘Als iemand iets van zichzelf laat zien op het podium, gebeurt er altijd iets bijzonders. Maar dat geldt niet alleen op een podium, dat geldt ook voor een een-op-een-gesprek of een vergadering’, aldus Van der Werff. ‘Degene moet dan wel een punt maken waar de ander iets aan heeft’ vervolgt ze, ‘Durf iets van jezelf te laten zien’.

Samenvatting:
Les 1: maak altijd echt contact met je publiek
Les 2: durf iets van het publiek te vragen
Les 3: durf iets van jezelf te laten zien, want dat zorgt voor die verbinding.

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

PSD3 & PSR: New EU proposals game-changing for payments?

The European Commission published proposals for PSD3 and PSR1 On 28 June 2023, the European …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *