‘Vlaamse familiebank 15 jaar in Nederland: Argenta’’

Door Clarissa, blogger tijdens Hypothekencongres 2013

Argenta. Een Vlaams bank die haar invloeden uitoefent op de Nederlanders. Met het hoofdkantoor in Breda heeft de bank al meer dan 250.000 Nederlandse klanten voor zich gewonnen. De bank is sinds 1997 begonnen met het afsluiten van hypotheken en speelt vandaag de dag een belangrijke rol op de Nederlandse hypotheekmarkt. Ondanks hebben meer dan 140.000 Nederlanders gezinnen en particulieren een hypotheek afgesloten bij Argenta. ‘’De eigenaar van Argenta, Karel van Rompuy, die inmiddels is overleden richtte deze bank op met drie andere vrienden. Zijn cultuur was en is de cultuur van de bank: soberheid, eenvoud, transparantie en eerlijkheid. Wij zijn de vijfde, grootste bank in België. In Nederland zijn we nog bescheiden, maar hebben we inmiddels 12 miljard hypotheken uitstaan”, constateert meneer Heller.

John Heller is een geboren Zeeuws-Vlaming en voelt zich met zowel de Nederlanders als de Belgen verbonden. Tegenwoordig is hij werkzaam als directievoorzitter van Argenta. Op 9 oktober gaf de heer Heller tijdens het hypothekencongres een presentatie over wat Argenta inhoudt en wat de Vlaamse bank betekent voor Nederland. In een anekdote legde meneer Heller de verschillen tussen een Nederlander en een Vlaming uit.

Een Belg wordt geboren met een baksteen in de maag
‘’Het grootste verschil tussen België en Nederland begint al bij de geboorte. Een Belg en zeker een Vlaming wordt geboren met een baksteen in de maag. Dat wil zeggen dat Belgen zelf hun huis bouwen. In plaats van het gebruiken van zijn spaargeld, vraagt hij zijn ouders om hulp.” Volgens Heller ligt het verschil daar. De Nederlander koopt een huis, maar is het huis dan wel echt van jouw?”
Bier, Chocola en een appel. De drie elementen die Argenta symboliseren. Volgens Heller heeft België het lekkerste bier. ‘’Dat is structureel beoordeeld”, laat hij weten. Ten tweede chocola. Volgens Heller halen de meeste Nederlandse chocoladefabrikanten hun chocola uit België. Tenslotte is er de appel. ‘’Een appeltje voor de dorst” is één van de bekendste slogans in België. Ook zouden veel Belgische merken een appel als symbool gebruiken. Al deze elementen symboliseren de Vlaamse bank.

Volgens Heller is het niet goed gesteld met het advies geven op het gebied van hypotheken. ‘’Als ik op dit moment zonder adviseur een hypotheek kan afsluiten dan vind ik dat prachtig, maar het gaat om hypotheken. De adviesbehoefte die bij de consumenten leeft is groot. Ik denk niet dat er goed advies gegeven kan worden via internet. Advies moet kwalitatief zijn. Dat moet ook zo blijven.”

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Alle vormen van betalen geregeld op één plek

De manier waarop we betalen verandert continu. Op dit moment zijn twee op de tien …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *