Dynamische identiteit en het waarborgen van je privacy

Vandaag de dag wordt er met of zonder je medeweten een digitale identiteit van je opgebouwd. Of je een website bezoekt, of je hoogst persoonlijke medische gegevens downloadt, het feit dat je digitale acties onderneemt wordt geregistreerd. Je bewust zijn wat er van je wordt opgeslagen en in hoeverre dit nu, en in de toekomst, gebruikt kan worden is belangrijk.

Misschien dat je “anonieme” web bezoeken wat minder “anoniem” zijn dan wat je in eerste instantie verwacht. Door het gebruik van cookies kan jouw profiel als terugkerende bezoeker worden opgebouwd. Wanneer je als terugkerende bezoeker een site benadert, kan het historische “anonieme” gebruikersprofiel worden geüpdate. Mocht je vervolgens voor een “premium” dienst je persoonlijke data vrijgeven, dan wordt wellicht dat anonieme profiel gekoppeld.

De gevolgen van “gratis” WIFI

Met “gratis” WIFI wordt vaak ook een “anoniem” profiel opgebouwd. In sommige gevallen wordt dit gebruikt, om aan de hand van je looppatroon en de uiteindelijke aangekochte goederen, een gepersonaliseerde tegoedbon aan te bieden. Het is immers redelijk eenvoudig om vast te stellen waar je in een warenhuis stopt en dat te koppelen met wat in de schappen ligt. Zodoende wordt je gebruikersprofiel verrijkt vanaf het moment je toestel het WIFI signaal oppakt.

Op zich zijn zulke diensten erg handig. We hebben immers zelf toestemming gegeven door akkoord te gaan met de gepresenteerde voorwaarden. Maar wist je werkelijk waar jouw data voor wordt aangewend? Zowel nu, als in de toekomst? Dit is waar de EU General Data Protection Regulation (GDPR) heeft vastgesteld dat individuen “Explicit and Informed Consent” moeten geven. Aan de ontvangende organisaties om dit makkelijk te maken en vast te leggen. Deze regelgeving wordt door de EU ingevoerd ten behoeve van de waarborging van jouw privacy.

Anonieme data bestaat niet

Zodoende is de introductie van GDPR een mooi moment voor organisaties, om er van uit te gaan dat anonieme Big Data niet meer bestaat. Dat klinkt misschien extreem, maar zo gek is het niet, zeker gezien het ook de volgende mogelijkheden biedt:

  • individu heeft vertrouwen dat als zij hun data met een organisatie delen, deze data alleen gebruikt wordt voor de doeleinden zoals vooraf en duidelijk overeengekomen
  • beide partijen bouwen een gelijkwaardige vertrouwensrelatie op, waardoor de band tussen beiden steeds dieper en beter wordt naarmate er door beiden naar verwachting wordt gehandeld
  • het individu eigen beheer heeft over zijn/haar leven’s dataset en zelf beslist en beheert met wie hij/zij dat zou willen delen.

Dit laatste is wat digi.me wereldwijd aan individuen levert. De organisatie heeft het motto dat ieder individu het recht tot privacy heeft, zodoende is de dienst gratis. De persoonlijke digitale bibliotheek waarin de persoon eigen data opslaat, kan niemand inzien zonder hun toestemming, ook digi.me zelf niet.

Enkel de digi.me rekeninghouder kan beslissen aan wie ze (delen van) hun data vrijgeven. Een organisatie zet simpelweg in hun app of op hun website een mogelijkheid om een dienst/offerte aan te vragen. Normaliter wordt persoonlijke data van het individu opgevraagd om de dienst/offerte te kunnen aanbieden. Echter met digi.me wordt de benodigde data door het individu digitaal vrijgegeven uit hun digi.me account zodat het handmatig invullen van vele velden overbodig is. Tevens kan het individu volledig anoniem blijven, ondanks een 1:1 relatie met de organisatie.

Processing fee

Het business model is zo ingericht dat organisaties die van het individu data ontvangen, een processing fee aan digi.me betalen. Tien dollar cent per transactie met een maximum van USD 3.00 per jaar per individu-organisatie combinatie. Het kost een organisatie dus nooit meer dan USD 3.00 per jaar om ongelimiteerd informatie-uitwisselingen te hebben met een klant of prospect. De beschikbare data is zo uitgebreid als dat het individu in hun digi.me account heeft en bereid is om met de organisatie uit te wisselen (sociale media posts, fitbit, geolocation, bank transacties, energieverbruik, beluisterde muziek data, reisgegevens, gezondheidsdossiers, etc.)

Een win-win, want organisaties groot en klein kunnen per direct aan verscheidene GDPR eisen voldoen, zonder dat ze hier voor moeten investeren. De uitwisseling biedt een respectvolle manier om rijke en accurate informatie van klanten en prospects te ontvangen. Zolang beiden partijen transparant zijn en aan elkaars verwachting voldoen neemt de vertrouwensband en loyaliteit toe. Het individu behoudt altijd de mogelijkheid om de relatie stop te zetten indien ze geen interactie meer wensen van de organisatie.

Private sharing

Alsof bovenstaande digi.me dienst, waarbij individuen wereldwijd hun privacy kunnen terugnemen, niet al baanbrekend genoeg was, heeft digi.me een nog innovatievere dienst. Zou het niet nog beter zijn indien het individu op anonieme basis toegang zou kunnen geven tot hun data en nooit hun data werkelijk hoefde te overhandigen. Dit is wat digi.me “private sharing” noemt.

Een organisatie zet enkel een algoritme klaar voor het leveren van een volledig gepersonaliseerde dienst. Het individu geeft toestemming om de dienst te ontvangen en geeft op anonieme basis toegang tot hun persoonlijke data. Het digi.me platform faciliteert in real time dat het algoritme van de desbetreffende organisatie aan het desbetreffende account van de gebruiker wordt geleverd. Het account voert de automatische analyse uit en enkel het antwoord op de analyse (bijv. een credit score or offerte prijszetting) wordt met een anonieme gebruikers ID door het digi.me platform aan de organisatie teruggeleverd. De organisatie kan zodoende een volledig gepersonaliseerde dienst leveren, terwijl het individu volledig anoniem blijft.

Data is waardevol…

Zorg dat je zelf de eigenaar bent van je eigen (online) leven. Kies vervolgens zelf met wie je (toegang tot) je data wilt delen en waarvoor. In een wereld waarbij het individu zelf de hele audit trail van hun leven onder eigen beheer hebben, is het identificeren van het individu op basis van hun leven’s interacties wellicht een goed uitgangspunt om identiteitsfraude to minimaliseren.

Het digi.me product is gratis te downloaden en te gebruiken. Je vindt het in de reguliere app stores en op de digi.me website.

Auteur: Rupert Melsom.

e-Identity Congres

Rupert is VP Business Development, bij Digi.me. Hij houdt een ronde tafel gesprek bij her e-Identity congres op 25 janari 2017. Daar zal worden ingegaan op de mogelijkheid om zowel data uit te wisselen zonder privacy op te geven. Benieuwd naar het volledige programma van het e-Identity Congres?

Bezoek de website

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Is AI the boost for Personal Finance?

Geschreven door journalist Adri Odding First we have to ask ourselves what is AI for …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *