“Als bank maken we de transitie van fysiek naar online, en daar speelt data een cruciale rol in”

Elke industrie worstelt volgens Harrie Vollaard (Innovation Director Rabobank) met dezelfde onderwerpen; hoe ga je om met Big Data, hoe ontsluit je dat simpel, wat zijn zinvolle technieken en wat voor businessmodellen kun je daar op bouwen.

Wij interviewden Harrie Vollaard en vroegen hem naar de toepassingsmogelijkheden en kansen die Big Data met zich meebrengt.


De impact van Big Data

De impact van Big Data op onze samenleving is heel groot. We maken als bank de transitie van fysiek naar online en daar speelt data een cruciale rol in. Data is de kurk waar de online omgeving op draait. En de tweede belangrijke factor in dit geheel is het faciliteren van innovatie.

Toepassingsmogelijkheden

Ik zie een viertal verschillende toepassingsgebieden. Enerzijds het optimaliseren van je infrastructuur, dat is een efficiencyslag. Het tweede is het optimaliseren van je bedrijfsprocessen, dat is in principe ook een efficiencyslag. De derde categorie is het creëren van klantwaarde, oftewel het optimaliseren van je online omgeving. En het vierde, en dat is een hele spannende categorie, is het creëren van nieuwe businessmodellen, van nieuwe verdienmodellen.

Privacy

Privacy is een heel belangrijk onderwerp. Met name als je gaat kijken naar ‘Wat kan ik met die data doen en kan ik daar commerciële toepassingen op bouwen?’. Wat wij in ieder geval belangrijk vinden is dat klantbelang centraal staat. Dus je moet er in ieder geval weet van hebben en je moet in control kunnen zijn. Maar ook heel erg belangrijk; er moet een soort wederkerigheid in zitten. Dus niet wij moeten er baat bij hebben, maar ook jij. Een heel simpel voorbeeld is op het gebied van fraudedetectie. Dus jij zit hier, er wordt een pintransactie gedaan in Maleisië, dat is raar. Wij weten dat, wij waarschuwen jou en zeggen: ‘Hé, er is wat aan de hand?’. En dan ben jij dus blij dat de bank jou daar op attendeert.

Kansen van Big Data

Ik denk dat er een drietal kansen zijn voor de financiële sector. Een is op het gebied van efficiency. Er is een hele discussie geweest over artificial intelligence, wat je daar mee kan bereiken. En ik denk dat de toekomst ook is: heel veel van wat de mens nu doet, vervangen kan worden door machine en deep learning technologieën. Dus er is zeker nog een efficiencyslag te bereiken. Twee is, denk ik, heel veel op het gebied van klantbeleving. De klant offerings relevant te maken. En de derde is een versnelling van de innovatie. Dus in plaats van alles zelf proberen uit te denken en zelf te innoveren, kun je ook andere start-ups in staat stellen om on top of jouw infrastructuur te innoveren.

Big Data in de Financiële sector Congres

Ik denk dat het heel relevant is om naar zo’n congres te gaan, vooral om kennis en kunde met elkaar te delen. Want elke industrie worstelt met dezelfde onderwerpen; hoe ga je nou om met die data, hoe ontsluit je dat nou simpel, wat zijn nou zinvolle technieken, wat voor businessmodellen kun je daar op bouwen. En ik denk dat het heel relevant is in het stadium waar je eigenlijk nu zit met big data om dat met elkaar uit te wisselen.


Big Data in de Financiële Sector

Big Data in verzekeringsland, wat is de relevantie voor de klant?Meer weten over de mogelijkheden die Big Data en Analytics voor uw kunnen bieden?
Bekijk dan de website van Big Data in de Financiële Sector.

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Alle vormen van betalen geregeld op één plek

De manier waarop we betalen verandert continu. Op dit moment zijn twee op de tien …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *