Home » Marketing en Communicatie » Interview met Martijn Arets – Future of Shopping

Interview met Martijn Arets – Future of Shopping

Martijn, ik zal je even kort introduceren. Leuk dat jij komt spreken op ons congres Future of Shopping op 10 oktober in Amsterdam. Wij hebben jou benaderd omdat we jou kennen via onze collega’s Joost en Désirée. Zij hebben jouw verhaal over brand expedition al een keer gehoord en toen zei Désirée tegen mij: we moeten hem echt uitnodigen voor ons congres, want het is een heel inspirerend verhaal, een jonge ondernemer met veel tips en tricks, dus zo zijn we bij jou terechtgekomen. Misschien is het leuk als je jezelf even voorstelt, dat mensen alvast weten wie je bent, wat je doet en wat je gaat vertellen die dag.

Bekijk het complete interview

Video Transcriptie van het interview

Ik ben Martijn Arets, kom oorspronkelijk uit de evenementenwereld, eerst aan de technische kant en daarna aan de kant om het zelf te organiseren. Daarna 3 jaar lang marketing en communicatieadviseur geweest, vervolgens mijn baan opgezegd en mijn droom achterna gegaan en in een heel gaaf oud Volkswagen T2 camperbusje. Iin 2010 heb ik 5 maanden door Europa gereisd om in gesprek te gaan met de leiders achter de 20 grootste mooie Europese merken als Adidas, the Body Shop, Freitag, Lego, Mini, Alessi over: wat is het geheim van je succes. Een onwijs gaaf avontuur was dat, ook heel veel multimedia gebruikt, video, sociale media en vervolgens na terugkomst het boek geschreven: ‘Brand Expedition’. Ik ben met het boek campagnes gaan doen, projecten gaan draaien, waarmee ik continu een grote groep mensen bij elkaar heb gebracht om samen waarde te creëren. De ene keer was het via crowd funding, ik heb bij 161 investeerders €20.000 opgehaald voor de Engelse vertaling, druk en design van mijn boek. Via twitter heb ik een groot DHL vrachtvliegtuig geregeld binnen 4 uur. Ik heb continu gekeken: hoe kun je op andere manieren dingen voor elkaar krijgen zonder dat je direct je portemonnee uit je broekzak hoeft te trekken.

Slim.

Waar ik het bij jullie over ga hebben is: ik ga mijn verhaal met jullie delen, vooral een stuk inspiratie, maar ik probeer ook een andere manier van denken te stimuleren, waarbij je gaat kijken: hoe kunnen we op andere manieren waarde creëren, zonder dat daar direct geld bij komt kijken en hoe kunnen we door ons verhaal te gaan delen meer aandacht gaan krijgen, meer mensen aan je te gaan verbinden en daardoor een beter resultaat gaan bereiken.

Echt ambassadeurs kweken.

Ja, en het traditionele verhalen vertellen wat vroeger heel veel gebeurde, maar nu door social media veel makkelijker en op grotere schaal kan worden toegepast.

Het is heel vernieuwend en ik denk dat veel ondernemers ervan kunnen leren. Je hebt tijdens jouw reis veel ondernemers ontmoet van verschillende grote merken. Kun je aangeven welke ondernemer jij het meest inspirerend vond. Wie zag jij echt als een groot voorbeeld en waarom?

Aan de ene kant heb ik de ondernemers zelf gesproken en bij oudere bedrijven familie of de opvolgers, omdat de ondernemers al overleden waren. Wat qua ondernemer een hele gave was, is Innocent Drinks, die lekkere smoothies. Dat waren 3 gasten die zeiden: ‘we willen iets gaafs gaan maken’, en na een week brainstormen hadden ze bedacht: ‘we gaan een gezond fruitdrankje maken, want onze mede jongeren in Engeland leven op friet en bier’. Vervolgens dachten ze: gaat dit wel werken.

Toen hebben ze voor £500 fruit gekocht, hebben ze smoothies gemaakt, zijn ze op een festival gaan staan ergens in Londen en zijn ze hun smoothies gaan verkopen. Ze hebben er 2 prullenbakken neergezet met een bord erboven: ‘moeten wij komende maandag onze baan opzeggen om hiermee verder te gaan, ja of nee’. Als je ja vond, dan gooide je hem in de ja, bij nee in de nee. Aan het eind van het festival was de ja bak helemaal vol, dus hebben ze alle 3 hun baan opgezegd en zijn ze het avontuur aangegaan. Ik denk dat het een heel gaaf voorbeeld is van ondernemerschap, maar ook iets creëren waardoor je iets hebt om door te kunnen vertellen. Dit verhaal van het begin, daar was van tevoren nooit over nagedacht op die manier, is nu nog steeds hun bekendste ondernemersverhaal.

Het is heel spontaan ontstaan en door lef te tonen is het een succes geworden.

Ja klopt en dat is een belangrijke les van meerdere ondernemers die ik heb gesproken, door dingen gewoon te gaan doen en niet na te denken: ja maar wat. Sommige dingen moet je gewoon doen en zeker in dit digitale tijdperk is fouten maken heel goedkoop geworden, omdat je heel makkelijk dingen kunt gaan proberen en als het fout gaat, dan leer je daarvan, dan ga je het aanpassen en dan ga je weer verder, zonder dat het je heel veel geld kost.

Precies. Wat betreft dat congres op 10 oktober, Future Shopping, kun jij mensen overtuigen waarom ze daar naartoe moeten komen. Waarom is het volgens jou een interessant congres voor ondernemers om daarbij aanwezig te zijn.

Heel simpel, de wereld verandert, de markt verandert. We hebben het om ons heen gezien met de boekenmarkt, met de muziekbranche, de retailmarkt ligt ook behoorlijk onder vuur. De vraag of er iets moet veranderen is er niet, want er moeten dingen gaan veranderen. Er komen ook spelers bij die op een compleet andere manier uit andere branches, ook vaak met andere budgetten die markt in gaan. De noodzaak om te vernieuwen en te veranderen is heel erg groot. Ik denk dat juist zo’n congres goed is om vanuit sprekers inspiratie en ideeën te krijgen. Wat zijn de dingen die ik voor mijn organisatie of mijn winkel kan veranderen. Op wat voor manier kan ik ook gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden die er zijn. Van iedere spreker pak je weer iets mee. Als je thuiskomt en je hebt van 3 of 4 sprekers iets meegekregen waarvan je denkt: hier kan ik iets mee of hier moet ik iets mee, dan is de dag al zeker geslaagd.

Dat klinkt heel goed. Hoe ziet volgens jou de toekomst van het shoppen eruit als je dat zo voor je ziet, laten we zeggen in 2020.

Als ik daar het antwoord op wist, dan was ik steenrijk geweest denk ik. Nu is het heel erg een gevecht tussen de online en de offline winkels. Ik zie in de toekomst veel meer een integratie van online en offline. Je ziet online webshops die fysieke winkels gaan openen. Ik denk dat de juiste balans moet worden gevonden in die online en offline wereld. Daarnaast ook kijken: welke elementen qua beleving ga je neerzetten in die echte winkel en wat voor elementen ga je neerzetten in die online winkel door van beide werelden het beste te pakken en op die manier de klant de optimale service en ervaring te bieden.

Duidelijk. Waar moet een future proof retail concept aan voldoen volgens jou? Hoe stel jij als ondernemer op dit moment je omzet voor de toekomst zeker.

Als je kijkt naar innovatie, die komt meestal niet uit je eigen branche. Innovatie komt uit andere branches. Ik denk dat de sleutel tot succes voor de toekomst ligt in het gaan leren wat er gebeurt in andere branches. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de muziekindustrie, de innovatie lag niet bij de muziekwinkels zelf, maar bijvoorbeeld bij Apple met iTunes. Bij de banken, innovatie ligt bijvoorbeeld bij amazon payments, bij kick start en cloud funding, niet bij de banken zelf. Als je echt gaat kijken voor de toekomst van je concept en de duurzaamheid daarvan, moet je veel meer gaan kijken in andere branches wat daar gebeurt en daarvan moet je leren.

Dat is precies wat we met de Experience Network willen bereiken, dat je in gesprek gaat met mensen die in andere takken van sport werken en kijken hoe zij met bepaalde uitdagingen omgaan. Dat sluit heel mooi aan. Het lijkt me een mooie afsluiting van dit interview. Heel erg bedankt alvast voor deze bijdrage en we zien je op 10 oktober tijdens Future Shopping.

Tot dan.

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Integrale klantenreis levert waardevolle inzichten op

Univé had in twee jaar maar liefst 25 klantenreizen op de planning staan. De eerste …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *