Home » Marketing en Communicatie » Maxim Schram over: De status van crowdsourcing

Maxim Schram over: De status van crowdsourcing

De status van crowdsourcing

Crowdsourcing is voor velen inmiddels geen onbekend begrip meer. Zelfs als je de term niet kent ben je er zeker al wel eens mee in aanraking gekomen. Maar heeft het de belofte waargemaakt?

De term “crowdsourcing” is in 2007 bedacht door de Amerikaanse journalist Jeff Howe. In een artikel voor het online magazine Wired beschreef hij een fenomeen waarbij bedrijven grote groepen mensen op internet raadpleegden voor het oplossen van innovatievraagstukken. Het computerbedrijf Dell was één van de eersten die het gebruikte om aan nieuwe productideeën te komen door klanten aan het woord te laten. Ze ontwikkelden een online omgeving, IdeaStorm, waar klanten elkaar konden helpen met computerproblemen. Ondertussen luisterde het management aandachtig mee op zoek naar haakjes voor nieuwe producten.

Fan-tastisch

Howe vergelijkt het fenomeen met outsourcing en stelde vast dat een onbekende crowd van eindgebruikers misschien wel eens meer innovatieve oplossingen zou kunnen bedenken dan de werknemers binnen een bedrijf zelf. Laat staan mensen die er voor gestudeerd hebben. Op de een of andere manier gaat er een enorme creatieve kracht uit van mensen die fan zijn van jouw product of merk. Die kracht moet je niet laten liggen.

Uitgemolken

Inmiddels bijna 6 jaar later zijn de voorbeelden van crowdsourcing enorm. Burgers helpen gemeenten via internet met het ontwikkelen van hun wijk. Frequent flyers helpen Schiphol met het ontwerpen van een nieuwe lounge. Ook is er zelfs een moedige poging gedaan om het regeerakkoord samen te stellen middels de ideeën van “de Nederlander”.

Helaas lijkt het fenomeen steeds vaker te worden opgepikt door marketeers dan door innovators. Als voorbeeld geef ik “Maak de smaak” van Lays. Een mega succes voor het bedrijf dat het publiek via internet vroeg nieuwe chips-smaken te bedenken. Maar was het hier echt te doen om het vinden van een nieuwe smaak? Vergeleken met het voorbeeld van Dell vond er in dit geval geen enkele dialoog plaats tussen mensen van Lays en de creatieve consumenten. In dat geval is er weinig verschil tussen nu en de slogan wedstrijden die we kennen sinds de jaren ’60.

Over de top

Mijn gevoel is dat crowdsourcing zoals Jeffe het constateerde inmiddels over zijn piek heen is, maar dat het wel iets belangrijks heeft losgemaakt. Ten eerste heeft het voor een cultuurverandering gezorgd binnen bedrijven en bijgedragen aan het besef dat de consument geen passieve afnemer meer is maar als betrokken stakeholder kan fungeren binnen de innovatieketen. Maar ook aan de kant van de consument heeft het gezorgd voor verandering waarbij kenmerken als mondigheid en openheid alleen maar zijn toegenomen.

Trend: private communities

So what’s next? Ik denk dat de echt vooruitstrevende bedrijven inmiddels crowdsourcing geprobeerd hebben zoals Howe het omschreef. Alleen staat de snelheid waarmee de concurrent tegenwoordig kan schakelen niet meer toe dat dit allemaal in de openbaarheid van het internet gebeurt. Gelukkig lijken consumenten loyaal als je ze de tools biedt om zich met je te verbinden, maar dan in een meer besloten omgeving. Crowdsourcing op beperkte schaal achter een virtuele kluisdeur. Wel moet er iets te halen zijn. Dan bedoel ik niet alleen spiegeltjes en kraaltjes, maar een luisterend oor en betrokken medewerkers. Voor wat, hoort wat!

Over euroforum

Euroforum is marktleider op het gebied van congressen, opleidingen en trainingen voor professionals en managers bij bedrijven, overheden en non-profit organisaties

Bekijk ook

Integrale klantenreis levert waardevolle inzichten op

Univé had in twee jaar maar liefst 25 klantenreizen op de planning staan. De eerste …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *