Interview Helmie Keijsers, directeur, Improving Quality. Dagvoorzitter Product Recall in de Foodsector
1. In de media vliegen de voedselschandalen ons om de oren. Is er een toename in het aantal product recalls? Zoja, hoe is deze toename te verklaren?
Of er meer recalls zijn dan voorgaande jaren, dat denk ik niet. Er zijn de laatste jaren echter wel aantal recalls geweest die uitgebreid zijn uitgemeten in de media (zoals Foppen, Willy Stelten en Van Hattem), waardoor het wellicht lijkt of er meer recall zijn. Met de huidige social media verspreid het nieuws zich natuurlijk ook razendsnel. Toch hebben we in het verleden ook bekende recalls gehad zoals in de jaren 90 BSE, dioxine, MKZ en de gekke koeienziekte. Maar ook in dezelfde periode (of zelfs daarvoor) Iglo, halamid in potje babyvoeding van Nutrica, glassplinters in Heineken export flesjes en (de klapflessen van) Exota.
Afgelopen paar jaar zijn er veel recalls geweest in het kader van allergenen: onjuist etiket op verpakking waarop bepaalde allergeninformatie ontbrak of juist wel goede etiket, maar andere product dat in de verpakking zat. Afgelopen maanden lijken er juist minder recalls te zijn rondom allergenen en weer meer inzake microbiologie.
Dus ik weet niet of er echt meer recalls zijn, maar zeker de voedselschandalen en in sommige gevallen de recalls komen in ieder geval veelvuldig aan bod in de pers.
Ik denk wel dat consumenten kritischer en mondiger zijn geworden en eerder klagen. Ook veel fabrikanten zijn zich (meer?) bewust van hun verantwoordelijkheid voedselveilige producten te maken en te leveren. Daarnaast spelen de retailers een grote rol: zij halen het product gewoon van de schappen met het argument dat zij (gezien hun imago) hun klanten veilige producten willen aanbieden en de consument die ook van ze verwacht. In sommige gevallen is dan nog niet eens duidelijk of er nu echt een gevaar is voor de voedselveiligheid, maar daar hebben de retailers op dat moment zelfs geen boodschap aan en trekken gewoon het schap leeg.
Tenslotte de rol van het NVWA: sommige producenten zijn gedwongen een recall te doen (ook al wilden zij zelf bijvoorbeeld nog een dag wachten om onderzoeksresultaten af te wachten); is dat nu wat we willen en verwachten van een NVWA, ja of nee?
2. In hoeverre kan de consument nog vertrouwen hebben in de producten die in de winkelschappen liggen?
Ik denk dat wij in ons land en binnen de EU voedselveilig voedsel produceren en ook de intentie hebben om voedselveilig te produceren. Daar zullen ook wel uitzonderingen op zijn in de vorm van individuele bedrijven waarbij kwantiteit en volume voor voedselveiligheid gaan of sectoren die willens en wetens de voedselveiligheid aan de laars lappen. Die krijgen de enorme publiciteit en bepalen daarmee voor een groot deel het beeld / vertrouwen dat de consument heeft.
Er wordt tegenwoordig natuurlijk wel veel geïmporteerd. Officieel moeten die producten voldoen aan de EU en NL wetgeving, maar daarover kun je wel twijfels hebben. Hoe weten men in die landen wat de EU en/of NL wetgeving is, kunnen ze aan bepaalde normen voldoen (ook als die strenger zijn dan in EU / NL), etc.
3. Wat kunnen voedselfabrikanten, -verwerkers en toeleveranciers doen in hun bedrijfsvoering om een product recall te voorkomen?
Het is niet een kwestie van één ding doen, maar een heel pakket:
- Zorgen dat het belang van voedselveiligheid en kwaliteit een onderwerp zijn bij het MT
- Zorgen dat de neuzen van alle het management / alle leidinggevenden dezelfde kant op staan (niet de een gaat voor kwaliteit en de andere voor kwantiteit)
- Zorgen voor een grondige risicostudie
- Zorgen voor een praktisch managementsysteem (mensen van de vloer moeten er tenslotte elke dag mee werken)
- Goede aansturing van de medewerkers van de vloer.
Meer weten over product recall?
Kom naar het seminar Product Recall in de Foodsector. Het énige seminar dat theorie op een interactieve wijze met de praktijk combineert.
Bekijk het congresprogramma